Nu börjar nu striden på allvar och jag hoppas kunna kommentera det hela lite mer under hösten. Det var väl ingen tvekan om att republikanen Sarah Palins oväntade inhopp stal showen från Barack Obama, åtminstone för ett tag. Obama är för övrigt en oerhört duktig talare. jag har lyssnat på några tal av honom och han har en enorm retorisk förmåga. Först tänkte jag att han bara har retorik men så är det faktiskt inte. Han har också innehåll. Amerikanska valtal kan ju av oss uppfattas om otroliga manipulationsmaskiner. Känsla, upprepning, slogans, patriotism, patriotism, övertydlighet, repetition igen, konstpauser, applåd, applåd, applåd. Palin gick inte heller av för hackor när hon höll sitt första tal. Men, som sagt, dessa tal, som ju sänds över hela världen är ändå helt anpassade efter den genomsnittliga amerikanska publiken och känns ofta både ytliga och främmande för oss.
Sedan är det ju lite märkligt hur svenska journalisters favoritidéer totalt formar deras sätt att beskriva valkampanjen. De frågor journalister fasar över här i Sverige är ju faktiskt inte de frågaor man fasar över i USA överhuvudtaget. Någon har sagt att den största kulturella skillnad som finns mellan kontinenter är just mellan Europa och USA, därför att vi tror att vi är så lika och att vi förstår varandra. Det gör vi nog inte automatiskt och inte våra journalister heller. Mer än en gång har jag hört svenska journalister förutspå saker som aldrig inträffade. De hade haft rätt i Sverige, men nu var de inte inte där det hände.
Sedan finns de många sakfrågor som är viktiga och som jag hoppas kunna återkomma till senare. ibland tror jag dock att vi som kristna omedelbart går in på enbart vissa frågor och stannar där och om en kandidat är fel där så sopar vi automatiskt bort allt annat. Så enkelt är det nog inte.
En fråga som dock alltid står fram i det amerikanska valet som en vägdelare är abortfrågan. President Clinton hade en oerhört liberal syn på abort. Obama ligger nära honom och vill inte stödja en lag som skulle ge foster som överlever aborter rätt till någon medicinsk vård. Mer om detta här. Hela scenariot blir naturligtvis groteskt och osmakligt när man betänker vad det faktiskt handlar om. En liten människa som trots alla odds överlever detta utrotningsförsök skall ändå inte ges någon chans till överlevnad. Det känns mycket cyniskt och iskallt.



20080925 (8:22)
Intressant klipp med överlevaren som du länkade till. Jag visste inte ens att det kunde hända.
20080925 (9:32)
Vart fjärde år väljer de svenska massmedierna en demokrat till amerikansk president. Amerikanerna själva verkar dock inte titta på Rapport eller läsa Aftonbladet. Personligen hoppas jag på Mc Cain/Palin av två orsaker. Den första handlar om livet. McCain/Palin kommer med stor säkerhet utse ”pro Life”domare till Högsta domstolen, vilket i sin tur ökar skyddet för de ofödda i USA. De kan även initiera lagstiftning samt via budgeten påverka abortsituationen i rätt riktning.
Den andra orsaken är ekonomisk. USA är en av Sveriges viktigaste exportmarknader. Till skillnad från Obama har McCain varit väldigt tydlig med att han står för frihandel. Ett mer protektionistiskt/isolationistiskt USA skulle vara till stor skada för Sverige och resten av världen.
20080925 (10:40)
Fra 2 aviser, DagenMagazinet:
Kristent universitet vil hjelpe McCain
Rektor på Liberty University i Virginia har en ambisiøs plan for å hjelpe den republikanske presidentkandidaten John McCain vinne den viktige svingstaten Virginia.
http://www.dagenmagazinet.no/artikkel.asp?Artid=31352
Vårt Land:
Obama får ikke napp blant kristne
Obama har fisket forgjeves etter kristne velgere, viser ny undersøkelse. Slaget er tapt, tror USA-ekspert … Demokratenes presidentkandidat Barack Obama har kommet med flere frierier til kristne velgere. I sommer uttalte han blant annet at han støtter Bush-regjeringens ønske om å overlate flere velferdsoppgaver til religiøse grupper i USA …
Penger er viktig for de kristne. Nesten halvparten av dem oppgir økonomi som avgjørende for hvem de stemmer på. 22 prosent svarte utenrikspolitikk, mens 20,4 prosent synes verdispørsmål er viktigst.
http://www.vl.no/verden/article3802066.ece
20080925 (11:34)
Detta är vad debatten borde handla om.Mannen tar för sig (underlivar)och kvinna får ta konsekvenserna.Vad som behövs är ett ansvarsfullt beteende från mannen gentemot kvinnan och inför varandra.
20080925 (12:44)
Vi har två kandidater, Mccain och Obama. Mccain är en amerikansk krigshjälte, och Obama är en juristprofessor med examen från Harvard. Båda deras liv är ganska unika och otroligt hög- presterande.
Vem kommer vinna valet? Det är jättesvårt att veta, USA är splittrat. Men idagens läge har Obama fördelen. En avgörande sakfråga är ekonomin, en bostadskris och nu en finanskris. Om krisen fördjupas tror jag Mccain har svårt att vinna. Då det gäller moralfrågor har Mccain fördelen, många konservativa är emot abort. Obama
är en av de mest liberala senatorer i senaten.
Tro och närstående sakfrågor, har varit påverkande i tidigare presidentval. Jag tycker Obama verkar prata med om sin relation till Kristus än Mccain, samtidigt är jag ifrågasättande om man kan kombinera tro, med liberala värderingar.Ibland undrar man också om politiker utnyttjar tro för politiska skäl.Mccain däremot tar upp exemplet hur han träffat en kristen fångvakt då han var krigsfången, som i sympati lossade hans rep för att minska tortyren
och ritade ett kors i sanden.
Det skadar iallafall inte att be över presidentkandidaterna och valet.
20080925 (14:57)
Kjære blogger
Det er en forskjell på å ha en mening om noe og ha en forståelse for noe.
Du drar fram Obamas ståsted ang. abort.Du har en mening om abort.Obama har en FORSTÅELSE omkring abortsprsm. som du ikke har.Det kan jeg si ut i fra livshistorien til Obama.Han er oppvokst med en hvit alenemor i en tid hvor det var skammelig å være alenemor og kansje enda mer skammelig å få barn med en fra en annen ”rase”.Far til Obama er jo Afrikansk.Jeg skulle ønske Kristne kunne få en forståelse for abort sprsmålet og ikke bare ha en religiøs mening.
Obama har følt på kroppen at han var annerledes i oppveksten, han har også følt på kroppen at en alenemor kan ha økonomiske problemer.Han har helt sikkert ogå identifisert seg med det Afrikanske folket og sett lidelsen i Afrika hvor 1000 vis av kvinner blir voldtatt i krig og hvor millioner av barn vokser opp foreldreløs og mange blir offer for sex slaveri.
Han har nok en forståelse for at livet i slummen er vondt og det å bli misbrukt som barn er verre enn døden.
Jeg tror faktisk en mann som Obama er i stand til å forstå forskjellige folkeslag og kan ha fått en visdom med seg som er helt unik.
Dessverre danner kristne sine meninger uten forståelse og medfølelse.
20080925 (17:05)
Jeg forstår ikke hvorfor enkelte, karismatiske kristne ledere jubler for republikanernes presidentkandidater. For hva står republikanerne for?
- En imperialistisk utenrikspolitikk som skaper ufred, krig og ufattelige lidelser for mennesker i Irak. What Would Jesus Bomb, Ulf?
- En økonomisk politikk som skaper større skiller mellom fattige og rike. Skattelette til de rike og mindre velferd til de som trenger det mest.
- Liberale våpenlover som forårsaker tusenvis av dødsfall (vådeskudd) og drap, særlig i storbyer i USA.
- For dødsstraff, enda en rekke fanger er drept og i ettertid frikjent, altså: justismord.
Jada, demokratene er mer liberale i forhold til abort, men i så godt som ALLE ANDRE SAKER står demokratene for en mer evangelisk politikk enn den sosialpolitiske kynismen hos republikanerne.
Bush er jo selv abortmotstander, uten at han har klart å stramme inn abortloven i de snart 8 årene han har vært president.
Jeg er selv mot abort, men denne saken alene kan ikke få veie opp mot alt annet.
Men uansett er det bra at Ulf Ekman har startet blogg og at man kan kommentere saker som han poster.
Jeg gir deg ros for det, Ulf :-)
20080925 (21:00)
Det ville være politisk korrekt at stemme på Hr Obama.Men politisk korrekthed har intet med sandheden at gøre. Vi bliver opdraget til at favorisere (social)demokraterne, men denne ideologi har jo faktisk haft chancen. Jeg stemmmer på Mccain som præsident. Halleluja, for de politisk ukorrekte Svenskere og Danskere
20080925 (22:31)
Känslomässigt (”det känns som att…”) leder Obama kampen om världens viktigaste jobb. Han blir dock, med Jehovas ingripande snuvad på sluttampen.
Eller för att tala klarspråk: J McCain blir USAs näste president och han får en bra vice president (vp) vid sin sida. Inte minst vp är viktigt.
20080925 (22:46)
Det ska bli kul att följa vad du skriver om det amerikanska valet under hösten!
Mvh Danjakob Fundell
20080925 (23:55)
Gregersen, kan du forklare meg hvorfor du ville stemt på McCain? Hva med de punktene jeg skisserte overfor: sosial urettferdighet, dødsstraff, krigen i Irak og liberale våpenlover?
Hvordan kan man som kristen være for disse tingene?
20080926 (8:56)
Kommentarer har hörts att Obama skulle vara den falska profeten. Har du någon uppfattning i detta? Har vi gått in i den sista årsveckan?
Vänliga hälsningar
Birgitta
20080926 (9:41)
Ja vad säger jag om detta? Jag är alldeles för lite insatt och har förstått att allt jag läst och hört är för det mesta vinklade nyheter i svensk media, (har ingen TV).
Och det matas på hela tiden i media om detta val så jag blir proppmätt och trött så till slut orkar jag inte bry om detta val längre.
Men en tanke slog mig angående bankers fall i USA. Senast idag hörde vi om en affärsbank som gick omkull. Vad jag ser är att 1+1=2 och 1-1=0.
Jag tror USA har skjutit sig själva i sank i alla dessa krig där dom besinningslöst slösat bort ofattbara summor.
Detta MÅSTE påverka ett lands ekonomi. Bara för att landet är så stort betyder INTE att dom har obegränsat med pengar.
Så önskar jag er alla en av Herren och mig välsignad helg. Det har vi här hemma i Josua med Daniel Viklund som gästpredikant lördag-söndag.
Mvh. Hasse Gardelach i Gamleby :o)
20080926 (14:55)
Om man kopplar ihop tre av dina artiklar under augusti-september, den om ”Stockholms synagoga”, ”finans oro i världen” och ”valet i USA”, finns en tanke som slår mig: Kvinnan i synagogan varnade för att det finns ett nazistiskt parti som kan vara på väg in i riksdagen. Hur kom nazisterna till makten i Tyskland? Genom depressionen försvann nästan allt värde på folks rikedomar. Judarna fick skulden! Vad händer om ett antal banker i USA brakar ihop? Finns det under ytan i människors tänkande ett mörkt rop av antisemitism och främlingsfientlighet som kan komma fram om världen drabbas av en ny depression? Risken är stor. Då kommer man att ropa på starka ledare som tänker annorlunda. Alla partier tycker ju i stort sett samma sak, vi måste ha någon som gör något (som Hitler gjorde). Låt oss be och vaka över människors primitiva känslor. Hörde om en belevad svensk kvinna som sa: Jag är inte antisemit, men judarna är ju så annorlunda… Och vad är detta utryck för om inte just antisemitism.
20080926 (19:42)
Magnhild, ja hvad med de punkter du skitserede? disse ting har alle befundet sig i verden siden syndefaldet, det er vel ikke noget republikanerne har opfundet end mere skal have skyld for.Så vidt jeg ved har alle disse tilstande eksisteret under såvel Carter som Clinton.
En anden ting er jo at Krig er ”big Business” og rent faktisk ”sundt” for nationalökonomien. Vi mennesker har altid bekriget hinanden, läs biblen der var mange krige den gang og der kommer til at väre mange krige i fremtiden indtil fredsfyrsten Jesus Kristus kommer. Hverken Barack eller Mccain kommer til at ändre det. Endvidre findes evangelisk politik ikke! evangeliet er Jesus Kristus.
30662 så mange Amerikaner er blevet dräbt i irak
ca 1.200.000 Amerikaner blev dräbt ved abort 2005
God bless u
20080926 (20:48)
Magnhild säger att Bush har fört ”en imperialistisk utenrikspolitikk som skaper ufred, krig og ufattelige lidelser for mennesker i Irak. What Would Jesus Bomb, Ulf?”
1979 tog Saddam Hussein hela makten i Irak.
1980 krig mot Iran. En miljon människor dödades.
1989 kriget ebbar ut. Saddam börjar Operation Anfal mot sina kurdiska undersåtar. 180.000 dödades, enligt kurderna. ”Nonsens”, sade Chemical Ali, ”det var på sin höjd 100.000″
1990 krig mot Irak. FN:s säkerhetsråd godkänner motangrepp från USA och arabstaterna. Innan kriget var över 1991 hade Saddam låtit tända eld på oljekällor, och låtit andra flyta ut i Gulfen.
1991-2001 lågintensivt krig mellan Saddam och alliansen.
Saddam var fascist. Legitimerad fascist. Han var sedan unga år medlem av Baath-partiet, som hämtat sin inspiration från Mussolini och Hitler.
Irakiern Kanan Makiya har i boken ”Cruelty and Silence” beskrivit hur Saddam under ”Anfal” lät föra ut kurder, mest kvinnor och barn, i öknen, och meja ner dem i färdiggrävda massgravar. Som i Ukraina kring 1942. — Makiya råkade senare i rejäl akademisk strid med kände palestiniern Eduard Said. Hade det funnit minsta skäl att tvivla på vad han skrivit, hade det kommit fram då.
Och så vidare. Men Magnhild har av media lärt sig att det är USA, d.v.s. den där otäcke Bush, som handlat fel. ”Ufattlige lidelser…” Att Irak haft fria val, det har man glömt. Att situationen i landet förbättrats kolossalt de senaste 18 månaderna, det nämner man aldrig.
Är inte själva grundfelet, i medias ögon, att Bush är kristen? ”Allt kristet är fel!” Och allt anti-kristet är bättre. Saddam, till exempel.
Namnet ”Saddam”, som han tog sig själv som ett uttryck för sin livsinställning, betyder ”Han som krossar.” Säger det något, för den som läst Uppenbarelseboken 9/11?
20080926 (20:59)
En rättelse:
1990, den 2 augusti, började Saddams krig mot KUWAIT. (FN-koalitionens motangrepp till lands och sjöss, Operation Desert Storm, började den 16 januari 1991. Den 28 februari var landkriget över.)
20080927 (16:22)
Tack för en intressant blogg Pastor Ulf.
Detta med politik i USA är mycket intressant från en kristen synvinkel och jag håller verkligen med Pator Ulf när han säger att ”vi som kristna omedelbart går in på enbart vissa frågor och stannar där”. Låt mig ge ett exempel från Indien där jag verkar. Här undrar man hur USA kunde anfalla Irak när man är vän med Pakistan? Pakistan har kärnvapen, styrdes av en diktator och stöder terrorism (mot Indien). Men USA verkade inte bry sig om det? Om nu Bush är ”mer” kristen för att han är emot abort, då undrar man i alla fall från ett Indiskt håll om inte vi borde försöka vara konsekventa i vårt handlande, dvs fördömer vi något på ett ställe borde vi göra det på andra håll. Borde inte detta vara ett viktigt kristet karaktärs drag också? Att våga se mer än en fråga är en dygd och jag ser fram emot att du pastor Ulf hjälper oss se perspektiv precis som du gjort kring förhållandet till våra syskon katoliker. Att vi sedan kommer fram till en kandidat som är konservativ till abort det må vara hänt. Men vi gör det berikade av insikten att det är mer frågor än en som tåls att funderas kring. Detta tror jag är mycket viktigt som en Jesu lärjunge.
20080928 (14:03)
Hej Ulf..
Kolla Frank Schaeffers blogg http://www.huffingtonpost.com/frank-schaeffer/
En valdigt intressant, provocerande men tankvard lasning om bland annat den kristna hogern och valet i USA…
Tack for en intressant blogg
20080929 (11:03)
Gregersen sier her at en krig er ”sunt” for nasjonaløkonomien.
- Si det til de sivile irakerne som blir drept.
- Si det til familiene til de falne amerikanerne.
Slik snakker ikke en som følger Jesus. Jeg håper du angrer på disse ordene.
Jeg tror Gud hater krig. Jeg tror krig kun er aller siste utvei i en konflikt. Vi skal aldri sende soldater i skuddlinjen om det ikke er absolutt nødvendig.
Krigen i Irak var ikke absolutt nødvendig. Det har ettertiden vist.
Det finnes flere saker i valgkampen enn abort, selv om det er en viktig sak. Bush har ikke fått gjort noe med abort-tallene i sin president-tid og abort er derfor ikke et avgjørende argument for å stemme republikansk i år heller.
20080929 (14:09)
Magnhild jeg er så enig med deg.
Skulle ønske karismatikere klarte å se det like klart uten å være så innmari styrt av religiøse meninger.
Jeg er heller ikke ”for” abort, hvem er vel det?Det er jo ingen ønskesituasjon for noen.
Skulle gjerne visst hva karismatikerne mener om prøverørsbehandling og donor barn.Det blir vel for vanskelig tema tenker jeg.
Da er det jo snakk om befruktede egg som settes inn i en livmor,noen befruktede egg går til spille underveis i prosessen.Resultatet blir ofte en baby eller to.Noen trenger sæd derfor finnes sædbanker.Resultat : barn.”Barn er en gave fra Herren….”
20080929 (19:00)
Magnhild, du blander begrebene sammen, da jeg taler om ”sundt” for national ökonomien, så kommer jeg ikke med en moralsk dom om hvorvidt krig er godt eller dårligt, det er ud fra en almen ökonomisk betragtning. Selvfölgelig er krig ud fra en moralsk betragtning forfärdelig. Läs bogen ”Saddams Hemligheter” af General Georges Sada for et mere nuanceret billede hvad Irak krigen går ud på.
til sidst Teodora, heller väret styret af hvad biblen siger end at danse efter verdens politiske korrekthed
God Bless u
God bless USA an God bless Israel
20080929 (19:54)
Intressanta tankar! Uppskattar din blogg mycket! Vi är som familj i USA tre månader. Det är alltid fascinerande att följa en annan kultur och på det sättet lära sig mer om sin egen. Jag håller med om att vi är rätt olika – Amerikanen och europén – även om vi tror att tänker lika. Vi har mycket att lära av varandra…
20080930 (10:53)
Hva sier bibelen da om prøverørsbehandling(IVF) Gregersen?
Jeg syns prøver.behandling av barnløse minner veldig om Jomfru Marias graviditet .Da burde det vel være religiøst korrekt?
20081002 (10:33)
Hej!
Jag ställer mig en fråga då det gäller diskussionen om abort och Barac Obammas syn på detta. I Mr Obamas livshistoria och bakgrund står att läsa att han är ett barn till en man som i princip övergav sin gravida kvinnan. Obamas mamma var ung då detta hände. Antagligen kär!, men det som förbryllar mig är att hon valde ändå att födda sin son Barac Obamma trots att hon visste att hon skulle ställas inför mångas hårda granskande ögon. Det var inte riktigt accepterad då att vara singel mamma utanför äktenskap??. Vem vet hon kanske också fick fråga att göra abort??? men hon valde ändå att födda och fick enligt mr Obamma god stöd av sin morfar och mommor. Jag undrar var Obamma hade tyckt om hans mamma hade gått gått med på påtryckningar av både den fria samhälle och av föräldrarna att abortera en så intelligent och fin man som mr Barac Obamma. Hade Mr Obamma själv velat blivit aborterad?. Var det inte mer etisk och rätt att hans mamma fick stöd att födda sin son och ge honom en god uppväxt så att han engång skulle kunna bli USA:s president??Idag har vi många mammor lika finna som hans mamma som på grund av påtryckningar och dåligt stöd väljer en annan väg en Obammas mamma.Jag kan vara däremot lite delat då det gäller incest och våldtäkter som leder till ofrivilligt graviditet.Jag är absolut inte för fria aborter, men det är mycket i abort fråga som är komplex.Jag tror inte att jag är ensam om denna komplexiteten i frågan. I dagens samhälle vet vinte många gånger var rätt och fel är och där vi har lärt oss att bedöva sambete är det lätt att tycka att varje människa ska kunn ta ansvar för sitt eget liv och där ingår ansvar att veta om man kan födda ett barn och ta ansvar för det hela livet ut.När blir en människa till? vi kan säkert svara på sekunden, men alla delar inte samma människovärde som vi ,tyvärr!
Hoppas ni kan fortsätta logga! det var illa fall roligt och spännade att skriva detta.
Önskar dig fortsatt framgång Pastor Ulf och att du får fortsätta beröra människors liv genom detta sättet. För oss lite äldre ett nytt sätt att nå många människor.
Häls Sara. P
20081004 (10:57)
Hei Sara
Du skriver veldig bra!
Det komplexe ved abortfrågan er viktig å tenke gjennom dersom man skal være i mot en liberal abortpolitikk.Ellers så fremstår man bare som en religiøs fanatiker.
Jeg snakket med en lege fra et land som India og spurte henne hva hun mente om abortsprs.målet.Hun er kristen.Hun gav dette eksempel:” en mor har 7 barn og lever i fattigdom, hun blir gravid med det 8. barnet og er sliten og deprimert over situasjonen og ønsker abort ellers vil hun ta sitt eget liv.Hva er da riktig å gjøre overfor de 7 barna som lever?”- eller en annen situasjon:” moren med 7 små barn blir gravid og kommer til å dø ved fødselen, de lever i fattigdom, hva er riktig å gjøre? Abort eller la mor dø…?Hva da med de andre 7?”
Et annet eksempel fra Afika, jeg snakket om abort med en jordmor:
”Det hender så ofte at katolske nonner kommer om natten til sykehuset for å ta abort…..”
Jeg leste noe i ”Fokus” som rystet meg og gjorde meg sint.Eksempel på komplexitet ved abortspørsmålet:” En 9 år gammel jente ble gravid etter å ha blitt voldtatt.Foreldrene ønsket å få utført abort på sin lille datter da legene sa at jenten trolig ikke ville overleve en fødsel.I det landet var det ekstreme abortmotstandere og abortpraksisen var streng.Abortmotstandere hindret dem fra å komme seg til sykehuset så foreldrene måtte smugle datter ut av landet for å få hjelp.” Hva var riktig å gjøre i denne situasjonen?
Legene har et problem. Kanskje abortmotstandere har svaret?
Hvor langt skal man gå for å redde foster i dag?Man er i stand til å redde et lite foster tidlig, rundt uke 25 ca.Legene er de som må avgjøre når det er etisk rett å avslutte livredningen.Legene er de som må vurdere om det lille mennesket får et pinefullt liv i rullestol eller respirator dersom det blir reddet eller om det går bra.Kan ikke ”de kristne” komme med gode svar i slike saker? De som vet alt…..
20081005 (8:40)
Jag pratade med sångaren Jessy Dixon om valet och han menade att ett växande antal kristna känner sig lurade av Bush och att McCain står honom alldelse för nära och att man därför kommer att styra sina röster till Obama. När jag var i Californien för några år sedan stod det klart att många karismatiska kristna stod bakom Bush, hur det är nu vet jag inte. USA står inför en ”ödestimma” och det har profeterats bl a i Benny Hinns program att USA skall tappa i ekonomi och som superstat. Vi lever i en spännande tid. Just nu ser jag fram emot Pastorskursen som börjar i Oktober!
20081018 (1:19)
”Det är en sak jag känner att jag måste dela med er alla. Det största hotet mot freden i dag är det oskyldiga ofödda barnets rop.”
En del av moder Theresas tacktal, Nobels fredspris 1979.
Cyniskt och iskallt är en av slutsatserna ang.abortfrågan i USA.I Sverige finns det inte knappt något utrymme för frågan i samhället, vad säger det om vårt land och våra hjärtan?