Jag tror det finns en stor hunger och ett stort behov av att växa i Andens gåvor. På något sätt kommer de lätt i skymundan. Det kan vara av okunnighet eller kanske fruktan för att ta steget ut att låta sig brukas av Anden. Vi litar så lätt på våra naturliga förutsättningar och kan bli osäkra och obekväma inför det övernaturliga. Inte minst på grund av den skepsis som präglat vår omgivning. Hur ofta har inte Bibelns berättelser snävats av till att bli moralföresatser snarare än förebilder för ett andligt liv präglat av det övernaturliga.

Nyligen läste jag ett citat av en predikant som sa ungefär så här, apropå att lära sig samverka med den Helige Ande:” Stilla dig, stäng av, gå in i det allra heligaste där Anden är. Tala till den Helige Ande och säg: ”Helige Ande, jag lovar och prisar dig. Upplys, led, styrk och trösta mig. Säg till mig vad jag skall göra, visa mig din vilja. Jag vill lyda och acceptera det som du vill att jag skall göra och samverka med dig i detta.” Gör detta fem minuter varje dag och du kommer att se hur ditt hjärta blir mer öppet för Andens liv och ledning.” Det låter som ett bra råd.

Utan den Helige Ande finns inget egentligt Gudsliv. Då blir det istället lätt en torr förnuftstro med inlärda trossatser som inte alls räknar med Andens tilltal eller ledning i vardagen. Den kan också bli ett slags konsensustro, trendkänslig, ängsligt blickande över axeln, undrande vad andra tycker och vad som går hem i fina salongerna just nu.  Utan den Helige Ande kan troslivet präglas av rå viljestyrka som egentligen bottnar i egen driftighet eller egensinnighet istället för beroende av Anden. Det kan också slå över i perfektionistisk moralism, egenrättfärdig präktighet och lagiskhet. Utan känslighet för den helige Ande kan det faktiskt också bli en överdriven känslosamhet och överandlighet där man försöker både imitera och frammana andliga manifestationer.

I allt detta är Jesus den perfekta förebilden där det gudomliga och mänskliga är förenat men inte sammanblandat. Jesus är övernaturligt mänsklig och mänsklig i sin övernaturlighet. Han visar oss verkligen hur människan fylld och ledd av Anden skall vara. När man ser på hans liv och tjänst ser man hur han som huvud önskar att Kristi kropp skall fungera.

Dela:
  • Facebook
  • Twitter
  1. Lillebror säger:

    Så bra du tar opp det tema :-)! Dette er virkelig et viktig tema og noe du gjerne skulle lage en undervisningsserie om her på bloggen så alle kan ta del i undervisningen og lese og lære. Som i alt annet er det sikkert ulike meninger om temate, men det behøver ikke være negativt. Det kan være med å belyse ulike vinklinger, oppfattninger fra ulike hold og skape en helhet som vil berike oss alle.

    Hva med å ta opp ulike tema rundt emnet, kort, konsise og matnyttige! Undervisning om andens ni (hoved)gaver, hvordan bruke gavene etc. det skulle vært bra og veldig fint om du blogget mer om dette…

    Alt godt
    Lillebror

  2. Marianne Nordström säger:

    För mig är det lika naturligt att umgås med Gud som att andas. Han är alltid där lika självklar som min andning. Utan Honom vet jag att jag inte överlever, men jag är trygg: Han har kommit för att stanna.
    Under de 33 år som kristen har 23 av dessa varit utanför den kristna gemenskapen och där har jag lärt känna Herren. Även om jag ibland både bökat och stökat har jag känt hans vänliga uppmärksamhet och väntan.
    Jag tänkte inte då på att många av de andliga gåvorna var i funktion i mitt liv. Det var bara naturligt (som att andas).
    Ibland blir jag alldeles yr i mössan av all undervisning i kyrkan ” gör så här och så här så blir det rätt”. Ibland undrar jag om inte Gud är naturligare än vi människor som krånglar till allt så.
    Jag tror att älska att umgås med Herren och vilja andra människor det bästa räcker för att de andliga gåvorna ska vara i funktion. Det tar den Helige Ande hand om.
    Men det är bra att vi puffar varandra i ryggen så att vi vågar vara naturliga med Gud i Jesus Kristus och använder de gåvor Han gett oss.

  3. Samuel Varg Thunberg säger:

    Vi skulle behöva fler predikningar som tar upp det här ämnet i våra kyrkor. Mycket klokt sagt Ulf.

    Allt gott/ Samuel Varg Thunberg

  4. Rune Karlsson säger:

    Jag har undrat en hel del om tillbedjan, lovprisning osv av DHA. Jag skulle gärna se bibelverser på detta.

  5. Niklas säger:

    Skall besöka Centrumkyrkan i Sjöbo, Skåne, under vintern och våren. De upplever en sån längtan efter just detta att de satt av hela våren för att söka den helige Ande och hans gåvor. Häftigt!

  6. Titti säger:

    Känns lite märkligt att läsa den där bönen du citerar, Ulf. Precis det har varit min personliga bön mer intensivt än någonsin förut det senaste halvåret. Härligt hur Jesu underbara Ande verkar i och genom oss!!!

  7. mima säger:

    Hej pastor Ulf, – Jag ville hemskt garna lasa din blogg men mitt broadband pajade; – da slog det mig att jag skulle be over datorn och jag bad Jesus att fixa den och tackade honom for att vill ge oss allt vi ber om gissa vad; plotsligt fick jag ett meddelande pa skarmen: felet reparerat; jag gjorde ingenting – sa jag kunde lasa din fina predikan om Andens gavor!

  8. Daniel Frampton säger:

    Söndagen den 11/1 predikade Ulf om detta på Livets Ord. Då han predikade fastnade jag för det citatet som han återgav idag i bloggen: ” Stilla dig, stäng av, gå in i det allra heligaste där Anden är. Tala till den Helige Ande och säg: ”Helige Ande, jag lovar och prisar dig. Upplys, led, styrk och trösta mig. Säg till mig vad jag skall göra, visa mig din vilja. Jag vill lyda och acceptera det som du vill att jag skall göra och samverka med dig i detta.” Gör detta fem minuter varje dag och du kommer att se hur ditt hjärta blir mer öppet för Andens liv och ledning.”
    Visst låter det väldigt enkelt, men faktum är att Gud behöver inte vara komplicerad… (frågan är om det inte är vi som krånglar till det!)
    Skulle det vara så att du längtar efter ett starkare liv i den Helige Ande uppmuntrar jag dig verkligen att gå in på http://tv.livetsord.se/ och scrolla dig fram till söndagsmötet med rubrik: ”Var inte rädd för nådegåvorna” och lyssna på mötet. Då ger du Gud en chans att tala till dig! ;-)

  9. Leffe säger:

    Roligt att det finns församlingar som tar upp Andens liv och gåvor, det som hände på apostlarnas tid, det är samma Ande, samma funktion och kan inträffa idag, med syner, tilltal, under och tecken. Sveriges kristenhet är på vissa håll dött på detta område. Guds välsignade Ande.

  10. Teija säger:

    Utan den Helige Ande finns inget kristet liv överhuvudtaget, men är det inte bättre att man lyssnar till Anden snarare än att tala till Anden? Anden ber i oss och visar oss hur vår bön bör vara och Han leder oss, om vi vill låta oss ledas.

  11. Marianne Nordström säger:

    Rune Karlsson, här är en bibelvers om den tredje personen i treenigheten: den Helige Ande (som jag uppfattar det) Joh. 4:24 ”Gud är ande, och de som tillber honom måste tillbe i ande och sanning.”

  12. Chris säger:

    Tack, det där hjälpte mig verkligen!

  13. Bo-Inge Svensson säger:

    Hej Ulf, igen.

    Kul att du bloggar. Det har ju blivit väldigt populärt. Jag tycker det är ett bra sätt för människor att göra sina synpunkter hörda.

    Jag har en fråga till dig. Jag är uppvuxen inom svenska statskyrkan.
    Skillnaden på svenska kyrkan då, (nu vet jag ej hur den är, jag har gått ur den) var att där bad man till Fadern i Jesu namn. Där såg man en skillnad på Fadern och Sonen, man bad aldrig till Sonen/Jesus.

    Då var bilden för mig tydlig om hur hierarkien var. Genom Jesus blev jag renad och försonad med Fadern. Fadern ger mig då tillbaks den Livets ande som Han tagit ifrån mig och dig och hela mänskligheten i.o.m Adam.
    När jag varit på besök hos er på LO är det helt annorlunda. Ni ber som mest till Jesus och samtalar med Den Helige Ande, men är det inte Fadern man skall tillbe?

    En undrande trumpetare.

  14. Johannes B säger:

    Tack Pastor Ulf! Din predikan och den här uppföljningen är sannerligen goda och visa råd, för hur vi kan leva med Den Helige Ande varje dag.

    Ja det är dags att hungra och längta efter mer av Andens gåvor. Vilken skatt och resurs Den Helige Ande är i vårt innersta!

  15. Tore Elofsson säger:

    Hej Ulf ! Verkligen uppmuntrande undervisning om det som verkligen är väsentligt. Själv har jag lärt mig av min själasörjare att ha en rejäl stund med Herren varje dag, helst på morgonen /förmiddagen, och i denna stund träna mig i att vara stilla och lyssna till Herrens röst. Sista tiden har Herren talat till mig genom orden : ”Var stilla och vet,att jag är Gud”; ”Herren skall strida för er, och ni skall vara stilla därvid ”; ”Kasta alla era bekymmer på Herren, ty han har omsorg om er ” samt ”Frukta icke, ty det har behagat er Fader att giva er riket ”. Dessa ord tar jag till mitt hjärta nu när fokus riktas så mycket på vigsel av samkönade – denna styggelse …
    - I Kristus
    Tore Elofsson, präst i Svenska Kyrkan i Onsala,
    Halland

  16. adamD säger:

    Håller med Rune Karlsson 20090121 (17:27)

    till Marianne Nordström 20090122 (15:50)
    Det står inte att Gud är en ande som ska tillbes. Det står att Gud är andlig. Ordet ”ande” behöver inte automatiskt betyda ”Guds ande”, även om vissa översättare vill få det att vara så. Det står att vi andligen skall tillbe Gud, Fadern.

    til Ulf Ekman
    Lennart Jareteg på Bibelfokus.se skriver om den som förkunnar bön till Guds ande:

    ”Var försiktig. Fel fokus kan leda in i allvarliga villfarelser.”

    Läs gärna hans artikel och kom gärna med en kommentar här!

    http://bibelfokus.se/prova_andarna#Anchor-14210
    http://bibelfokus.se/prova_andarna#Anchor-3800

    Välsignelse!

  17. S-E Sköld säger:

    INTE GENOM NÅGON MÄNNISKAS STYRKA..

    Kristendom,
    utan Andens kraft

    är som en fågel
    utan vingar:

    man kan kasta
    upp den,

    men den flyger
    inte.

  18. Ronny säger:

    Uppmuntrande undervisning Tack Ulf .Och Tore Elofson de löftena tänker även jag ofta på .Kan varit till stöd från Gud till mig nu för att jag skulle vara trygg i tron på Gud om Gud och Livet och Guds ord .Frid Ronny

  19. Marie säger:

    Äne en gång stort TACK Ulf för alla dina tankar, andakter och bloggar. Om du visste hur mycket styrka jag hämtar ur dem under det år som gått!

  20. Jimmy Larsson säger:

    Jag tror vi är många som vill växa i DHA. Tyvärr tror jag det finns en viss rädsla för andens ledning.

    När det gäller andens ledning och flöda i nådegåvor så tror jag att det är viktigt att inte ha för höga tankar om sig själv.

  21. Madeleine säger:

    Ulf, låt mig först säga att jag verkligen finner texten du skriver denna gång, mycket hälsosam och beskrivningen av den helige Ande, känns sann och uppriktig.

    Du skriver;Det kan vara av okunnighet eller kanske fruktan för att ta steget ut att låta sig brukas av Anden”.Slutcitat.

    Okunnigheten kommer oftast från bristande kunskap och undervisning över vem den helige Ande är och hur Han fungerar i våra liv.

    Den helige Ande är bränslet i våra kristna liv, och om vår relation med Honom upphör eller förminskas, så sinar nådegåvorna. Genom att dagligen umgås, tala med och framför allt lyssna in den helige Ande så växer vi som kristna.

    Andens frukt däremot är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trohet, mildhet och självbehärskning. Gal.5:22-23. När vi utvecklar dessa egenskaper och söker Gud, lär vi känna den helige Ande, och kan bli en funktion/nådegåva för Guds rike, och blir själva välsignade.

    Låt oss likt Paulus ha siktet på segerkransen. Vi måste alla löpa loppet för att nå våra kransar, 2 Tim 2:5. Ingen kristen kan sittande vänta in förtjänst utan väl utfört arbete. En tro utan gärningar säger Jesus, är en död tro. Den helige Ande kan blåsa liv i vår tro när vi bestämt oss att löpa loppet hela vägen.

    Genom att läsa Guds ord, be med andra troende, umgås tillsammans, växer tron och gåvorna kommer i rätt funktion. Djävulen jobbar mer än någonsin på att splittra och isolera kristna, men han ska inte lyckas vinna. Gud är större!

    ”Den som tror på mig, av hans innersta skola strömmar av levande vatten flyta fram, såsom skriften säger.
    Detta sade han om Anden, vilken de som trodde på honom skulle undfå; ty ande var då ännu icke given, eftersom Jesus ännu icke hade blivit förhärligad”. Joh. 7:38-39

    MM

  22. Elisabeth Hammarlund-Lorenzsonn säger:

    ”Vinden blaser vart den vill, och du hor dess sus, men du vet inte varifran den kommer eller vart den far. Sa ar det med var och en som ar fodd av Anden.” Joh.3:8

  23. Elisabeth Hammarlund-Lorenzsonn säger:

    Joh.3:8
    Den Helige Andes vind ar oforutsagbar.
    Vi kan varken dirigera eller manipulera DHA.
    Daremot kan vi be var Far i himmelen i Jesu namn att lata oss bli uppfyllda av den Helige Ande nar vi kommit till ett noll-lage och total overlatelse i vara egna liv.

    Lat oss vaxa i Herren och lat nadegavorna floda genom vara liv sa att Guds Rike far vaxa och utbredas och bli mera synligt i var varld.

  24. S-E Sköld säger:

    Människan som hon är i sig själv – köttet – kan inte producera Andens frukt, bara imitera.

    Den Människan som bär äkta Andens frukt, är därför död i sig själv; har genom Anden ”dödat kroppens gärningar”, och kan därför vittna med Paulus: ”Nu lever inte mer jag, utan Kristus lever i mig”.

    Det finns många former av falsk kristendom, JESUS varnar för det; som ett av kännetecknen på Hans nära förestående återkomst, men kanske är den allra farligaste, köttet förklätt till en andlig person, i religiösa kläder m.a.o. och utförande en formalistisk kristendom. Där Andens frihet är lika med noll, på tvärs med Guds Ord: ”Där Anden är, där är frihet”.

    Och där Anden inte ges tillfällen att tala, där vet vi inte ens själva vilka vi egentligen är; då det är en av Andens uppgifter: att avslöja det för oss. Hans ljus och Ordet skall göra det. Ordet tränger igenom och åtskiljer och ljuset har en avslöjande karaktär: ”I ditt ljus, ser vi ljus”.

    Och att föras ut i verkligheten, både om mig själv och det som pågår runt omkring mig, det är att föras ut i frihet: där, i det ljuset och den insikten, möter jag en kärleksfull Far som har försonat med med Sig; genom Sin Sons – Lammets – blod: oaktat att jag är den jag är och inte den jag kanske ansåg mig vara; fram till dess jag träffades av Ordet, som är Andens svärd, framburet i Andens kraft.

    Därför är det aldrig farligt att möta verkligheten: ”Verkligheten själv finns hos Kristus”.

    HJÄRTATS ÅKER
    Andens svärd, som är
    Guds Ord

    lämnar ibland sårade,
    blödande hjärtan efter sig:

    nyplöjd, Kristusdoftande åkermark!

  25. susanne säger:

    Helige ande är en person i treenigheten och känner ….därför ska vi inte bedröva honom med smuts och lort…i form av synd…Synd är ju faktiskt inte bara det vi ser…utan även det som sker i det fördolda….när vi pratar illa om andra, ljuger, manipulerar och när vi tänker ut illa om andra och vill dem illa…för att får plus själva….Så vi kommer känna friden försvinna…..friden som gud ger kan inte vara där synd existerar…Så låt oss vända om och helga oss så vi frimodigt kan gå fram till Jesus och brukas av honom

    När man har synd i sitt liv vill inte anden vara där……så vi bör se in i oss själva…..låta anden rensa….

  26. Madeleine säger:

    Helige Ande, vad skulle jag göra utan dig!? Hur avskalat och tomt skulle inte mitt kristna liv vara utan din vägledning, din kärleks beröring och allt som du gör för mig varje dag. Jag är bara så TACKSAM, över allt du har gjort och gör i mitt liv.

    Att du har godheten att inte förändra dig, och att du lär mig att växa varje dag är nåd!. Tack också helige Ande för att du för mig samman med andra härliga själar som vill tillbe Herren i just Ande och sanning. Ivrigt bultar mitt hjärta efter det som du vill ha gjort härnäst dina tjänare och tjänarinnor i Kristus Jesus.

    Härligt att se Ulf och Birgitta i Lund och att de är vid så gott mod!

    Sen passar jag på här att berätta om boken som säkert flera redan hunnit läsa(jag är lite slow ibland)boken om Ulf av Siwert Öholm.

    Frågor som jag har märkt ställs till Ulf på blogg kommentarer finns ju besvarade i boken. Jag har hunnit läsa de första två kapitlen och Ulf svarar jag på ALLT! Från synen på katoliker, politiska spörsmål och även synen på sexualitet.

    Då jag själv finner boken mycket upplysande så kan jag bara vänligt och bestämt rekommendera den till de som ännu inte har läst. Och för de som har läst, gör det gärna igen. Ibland glömmer man fort. Som sagt svaren på MÅNGA frågor finns i boken!

    http://mariamoberg.blogg.se/2009/january/ulf-ekman-besokte-lund-pa-sondagen.html

    Gud välsigne Sverige!

    MM

  27. Lena T säger:

    Hejsan
    Har en fråga som jag undrar om
    någon kan hjälpa mig att förstå.
    Jag är lyckligt frälst sedan 3 år
    Hur vet man när det är Gud som
    talar till en?
    Har ett litet exempel….
    Om jag ex vis går i en affär o får
    syn på något man vill ha…o sen *hör*
    inombords en röst säga: nej det där
    behöver du inte.
    Är det då Gud som leder mig?
    Hoppas ni förstår hur jag menar
    så jag får klarhet i Guds tilltal.

  28. Madeleine säger:

    Lena T

    Gud talar till oss genom drömmar, i tankar, och ibland genom andra kristna. Tilltalen från Herren kan mycket väl vara det du upplevt. Själv minns jag första gången jag verkligen förstod att Gud talade till mig och det var när jag väcktes mitt i natten och blev ombedd att slå upp ett bibelord. Det var Josua 3:7, och jag som var nyfrälst och förut mest läst i nya testamentet, visste inte ens om att det fanns någon Josua i Guds ord. Så DÅ insåg jag att det måste vara Herren.

    Precis som med allt annat kan vi växa in i förståelsen att höra från Herren. Genom att läsa bibeln, be till Gud och lära oss mer av Guds innersta väsende så växer vi på insidan och kan då lättare förstå tilltalen från Herren.

    Gåvan att skilja mellan andar ska vi också be om. Ju mer vi lär kännna HERREN, desto lättare förstår vi när det är Han som talar. Lär känna Guds vilja för människan, och lär känna den helige Ande så ger Han dig klarhet om vad som är Guds tilltal i ditt liv. Be Herren att visa vad som är Hans vilja för ditt liv.

    Djävulen vill också gärna ge oss ”tilltal”, och göra våra liv misserabla, och helst ska vi missa vårt mål. Det är därför viktigt att vara förankrad i rättfärdigheten från Herren och hans ord. Om du Lena,upplever att Herren säger till dig att ”det där behöver du inte”, så vet bara du och Herren om det är så. Känns tilltalet rätt och riktigt, så våga tro att Herren vill dig väl och talar till dig!

    I Kristus

    MM

  29. Marianne Nordström säger:

    AdamD: Inte på något sätt vill jag utge mig för att vara kunnig rent teologiskt, så mitt svar är kanske banalt.
    Att vi ska tillbe Gud är det väl ingen av oss som ifrågasätter. Men Gud är inte bara Fadern utan oxå Sonen och den helige Ande. Som du skrev så behöver det inte automatiskt betyda Guds ande i Joh 4:24, men det är fullt möjligt i mina ögon. När någon kan visa mig ett bibelställe som visar att det är farligt att tillbe HELA Gud: Fadern, Sonen och den helige Ande, så ska jag ändra mig på en gång.
    Men jag håller med om att det skulle sitta fint med ett tydligare bibelställe än detta, vad det gäller tillbedjan av den helige Ande.

  30. Lena T säger:

    Madeleine

    Tusen Tack för din fina förklaring
    av Guds tilltal.
    Eftersom att djävulen gärna vill
    poppa upp, och är duktig på att
    förvränga Guds ord, så är det klart
    viktigt att genom Guds ord lära känna
    Gud.
    När man lärt känna Herren så VET
    man om det är han som *talar o vägleder*
    en.? Nu har jag väl förstått
    det rätt *ler* Känns jätteviktigt
    att förstå rätt för att gå vidare
    tror jag.

  31. Prophetone säger:

    Marianne Nordström:

    När du ber till Jesus så ber du till ”HELA” Gud.
    ”Den som har sett mej har sett Fadern” sa Jesus – därför är bön till Jesus det enda som egentligen är värt namnet bön. När du ber till Jesus så ber du till hela gudomen.

  32. Marianne Nordström säger:

    Propheton: Tack för att du försöker förklara för mig. Tyvärr blev jag inte så mycket klokare än då.

    Så här resonerar jag: Den helige Ande pekar alltid på Jesus. Naturligtvis, Han är Hjälparen som får oss att förstå vem Jesus är. Hans ”uppgift” är att lära oss att se på Jesus: ”barn gör inte vad vi säger, utan gör det vi gör”. Så sant, så sant!

    Om livet varit turbulent så jag har svårt att stilla mig i bön – namnet Jesus kan tom kännas lite ovant i munnen – räcker en stunds tungomålstal för att den helige Ande ska göra Jesus levande för mig och jag kommer ihåg hur mycket jag älskar Jesus. Sådan är den helige Ande!

    För mig är den helige Ande så ljuvlig, så kärleksfull, så omtänksam och så mån om mig. Känslan är så stark att den inte går att bortförklara. Ska jag inte då visa min uppskattning?

    Vad är tillbedjan? ”Helige Ande, är det du som är här! Du är så välkommen! Jag älskar att känna din närvaro – den är så ljuvlig för mig! Jag är väldigt tacksam att du lär mig att bli mer lik Jesus som jag älskar över allt!” Varför skulle jag inte uttrycka detta om jag känner så?

    Han är Gud och inte min tjänare. Det vore oartigt att vägra tilltala Honom som om han vore mindre värd än en slav. Eller inte våga tilltala Honom av rädsla för att göra fel. Nej, den helige Ande är värd att lära känna och att älska!

    Ren kärlek är aldrig fel, vare sig det gäller Gud eller människor!

  33. Olof Lundgren säger:

    Till Marianne Nordström:

    Johannes 4:24 syftar på Din egen ande. Generellt alltså: varje troendes egen ande.

  34. Prophetone säger:

    Marianne Nordström:

    ”Det vore oartigt att vägra tilltala Honom som om han vore mindre värd än en slav. Eller inte våga tilltala Honom av rädsla för att göra fel.” Detta sagt av dej ang. DHA. Vad är nästa steg? Applicera det du säger att gälla änglarna oxå… Är det oartigt att inte tala till änglar? De är ju SÅ snälla, samt vill oss väl? Det finns mycket vi kan göra som inte uttryckligen står i bibeln – så varför inte göra det? Fullt ut? Eller vill du bara begränsa ditt resonemang till att gälla Gud själv..??
    Ingenstans i bibeln säger Jesus att vi ska tilltala DHA eller änglar för den delen – hur oartigt det än låter. Det fanns mycket Jesus sa som kan klassas som oartigt eller känslokallt….

    ”…den helige Ande är värd att lära känna och att älska!” säger du, men oartiga Jesus säger istället såhär:”…Han ska inte tala av sej själv utan förkunna det Han hör och låta er veta vad som kommer att ske. Han ska förhärliga mej, ty av mej ska Han ta emot det Han låter er få veta”. [Joh.16:13-14]

    Som sagt; mycket oartigt formulerat.

  35. Elisabeth Hammarlund-Lorenzsonn säger:

    1.Det skulle ha varit av intresse att veta vilken predikant som citerades.

    2.Det finns inget bibelstalle som uppmanar oss att tala till den Helige Ande daremot hjalper den Helige Ande oss att be.

    ”We do not know what we ought to pray for, but the Spirit himself intercedes for us with groans that words cannot express.” Rom.8:26b

    3.Att hora vad den Helige Ande sager handlar inte alltid om att ga till en viss plats (”det allra heligaste dar Anden finns” for Anden blaser vart den vill) utan att vara i ett tillstand av heloverlatelse och vandra i lydnad -och da kan man faktiskt lyssna in vad Herren sager genom sin Ande mitt i storstadsbullret.

  36. Marianne Nordström säger:

    Ledsen om jag är oartig… Har ju inte levt så länge inom kyrkans väggar och är kanske inte så präglad av det kristna sättet att uttrycka sig.

    Jag älskar Gud. Hela Gud: Fadern, Sonen och den helige Ande och önskar leva i en relation till dem efter min förmåga. Andra gör kanske på ett annat sätt och det har jag respekt för. Att jag tycker att det är oartigt att vara tyst i en relation behöver inte vara oartigt för någon annan.

    Änglarna är inte Gud och jag har aldrig reflekterat över ifall jag skulle tilltala en sådan om jag träffade någon.
    Maria, Jesu mor, talade i och för sig till en ängel och det gjorde Sakarias oxå i Lukas första kapitel. Så det är tydligen ok.

    Nu tackar jag för mig för jag tycker jag sagt mitt. Kram på er!

  37. adamD säger:

    Marianne Nordström:

    Instämmer med Prohetone. Dessutom står det ju aldrig i Bibeln att Gud tre personer, en far, en son och en ande. Tvärtom står det ju att Gud är en.
    5 Mos 6:4 säger Hör, Israel! JHVH, vår Gud, JHVH är en. Han är en, vår Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud, Jakobs Gud(2 Mos 3:6), Josua Gud(Jos 1:9) Elias Gud (2 Kon 2:14) många andras Gud och även Jesu Gud (Matt 27:46, Mark 15:34, Rom 15:6, Ef 1:3, Ef 1:17,1 Petr 1:3). Fadern har upphöjt Jesus, Jesus ”har fått all makt i himlen och på jorden” (Matt 28:18), han är den ”som genom helighetens Ande blev med kraft bevisad vara Guds Son alltifrån uppståndelsen från de döda, evangelium om Jesus Kristus, vår Herre” (Rom 1:4)

    Rom 8:11 säger ”och om hans Ande som uppväckte Jesus från de döda bor i er, då skall han som uppväckte Kristus från de döda göra också era dödliga kroppar levande genom sin Ande som bor i er.”

    Den anden vi vår från Gud är något helt annat än vår egen ande, dock finns det inte ett enda skriftställe som säger något om bön till denna ande. Den heliga ande som bor i oss är vår hjälp och vittnar om Messias Jesus och ska inte tala själv, som prophetone citerade. Men den ska varken bes till eller tillbes, bara för att saker inte är förbjudna i skriften betyder det inte att vi ska göra dem. Kan räkna upp exempel om så önskas.

    Frid och välsignelse!

  38. Staffan D. (Nkp) säger:

    Får jag rekommendera den eller de ansvariga för den här bloggen att stoppa inlägg som börjar diskutera om Gud den Allsmäktige är en eller tre personer, d.v.s. ifrågasätta Treenigheten. Den apostoliska trosbekännelsen bör vara en grund, som man inte avviker från.

    F.ö. finns det somliga vill dra ner en diskussion om Gud, vår Herre och Skapare, till ren tramsnivå. Det finns andra bloggar där sådant hör hemma.

  39. konkav säger:

    Trots att jag inte förstår de valda formerna många gånger-till det yttre ser gudstjänsten ut som idol-dyrkan (utav Dig Ulf),
    och med viss förundran hur Du orkar med den-
    trots det:
    vill jag tacka för en välsingnad söndag-
    till ande-själ-och kropp.
    Glädjen är stor i Herren.

    Må anden fortsättningsvis inspirera alla församlade och åhörare till större kärlek, mer enighet och mer djärvhet-i både tankar-ord och gärningar.

  40. Prophetone säger:

    Staffan D.:

    Bibeln bör vara den grund som man inte avviker från – inte nån trosbekännelse hit eller dit.

    Mvh

  41. Elisabeth Hammarlund-Lorenzsonn säger:

    …dopande dem i Faderns, Sonens och den Helige Andes namn… (Matt.28:19)

  42. Elisabeth Hammarlund-Lorenzsonn säger:

    Staffan D.: Man kan tro pa en tre-enig Gud (Fadern,Sonen och den Helige Ande)och samtidigt
    framhalla att det inte finns nagot bibelstalle som uppmanar oss att tilltala den Helige Ande.

    Nar Jesus undervisade sina larjungar hur de skulle be bad Han :”Fader var som ar i himmelen..”

    Den Helige Ande leder oss i bonen bade nar vi ber med forstandet och med tungotal.

    Det ar viktigt att bejaka de andliga gavorna och inte kvava dem sa att Kristi kropp blir en fungerande organism och inte en organisation.

    Men i vart sokande efter nadegavorna far vi inte glomma bort gavogivaren och att vart mal ar att vaxa och bli mer och mer lik JESUS.

  43. Prophetone säger:

    ”Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi Namn, så att ni får förlåtelse för era synder. Då får ni den helige Ande som gåva.” [Apg.2:38]

  44. Katarina Johannesson säger:

    Den böneväg skriften visar oss går genom Kristus(vårt försoningslamm). Genom honom får vi nåd att nalkas vår fars ansikte. Jesus lovade att sända DHA som vår hjälpare och vägledare. DHA ska endast tala vad som blir honom givet. Vi ska därmed inte be till DHA utan till Fadern. VI ber till vår himmelske fader i i kraft av det Jesus gjorde på Golgata. Vår far sänder sedan DHA för att verkställa sin vilja. Detta är den ordning skriften säger att det ska gå till ochsom bekant har Gud behag i att v i lyder HONOM. Och vilka är vi att ifrågasätta Gud?

    Det finns däremot en som är glad åt att förvränga skriften,så att den blir snarlik och får oss att ifrågaqsätta Guds uppmaningar och den personen har alltid någon ond baktanke med det han gör.

    Om vi ska förbli i Kristus och Han i oss måste vi hålla oss till ordet i skriften. Om Guds ande talar emot skriften är det inte Guds ande som har talat eller som är verksam.

    Att be tfill DHA är att gå förbi faderns ord, som Han har uttryckt i skriften. Skulle vi tillbe DHA hade skriften påbjudit detta.

    Som bekant kan det de små detaqljerna vara mycket viktiga. Gud reagerar tex när Mose talar till klippan istället för att slå på den.

  45. Katarina Johannesson säger:

    En kommentar till din rubrik.
    Vi uppmanas inte att växa i andens gåvor, vi uppmanas att söka att få dem för att betjäna varandra. OM vi växer i gåvorna riskerar vi att komma bort från Herren och söka efter andlig makt. DÅ kommer vi på villovägar och tänjer på skriften. Vi uppmanas att ha vår blick fäst på Jesus och växa och bli honom lik

    DHA varnade mig mycket tidigt från att vara allt för fokuserad på under och tecken, Just för risken att bli mer upptagen av det övernaturliga i gåvorna än av Gud själv. Blir vi upptagna av gåvorna och den tredje personen i gudomen ger vi nämligen Lucifer (det falska ljusets ängel) tidernas möjlighet att nästla sig in i Guds församling, vilket redan har skett. Lennart Jareteg på Bibelfokus.se kan förklara för dig hur det har gått till.

  46. Andreas säger:

    Gott att se en del bibeltrogna människor här.

    Vad jag har sett (och som några redan skrivit) i min bibel så uppmanar den oss inte att tillbe dhA.

    Även jag vill rekommendera http://www.bibelfokus.se
    Där finns mycket bra BIBLISK undervisning.

    Gud välsigne er!








 Läs kommentarsreglerna.