Pengar är alltid ett aktuellt och ofta känsligt tema. Vi behöver dem, klarar oss knappast utan dem. Ibland får man en känsla av att kristna är lite för fina i kanten för att tala om sådant som pengar. Det kan lätt bli en iställning av att Gud inte har med ekonomi att göra och att han inte skulle svara på böner som har med vårt dagliga bröd att göra.
Här kommer lite snabba tips för din ekonomi.
Kasta de ekonomiska bekymren på Herren. Han har verkligen omsorg om dig. 1 Petr. 5:7. När du kastar dem på Herren, spring inte efter och ta tillbaka bekymren igen. Mt. 6: 31,34.
Sök först Guds rike, även med din ekonomi. Mt. 6:33.
Lev inte för pengar. Hebr. 13:5.
Var inte girig. Ef. 5:3.
Var inte avundsjuk på att andra har mer än dig. Var nöjd med vad du har. Hebr. 13:5. Gläd dig istället när andra blir välsignade.
Lev inte över dina tillgångar. Vägra att tävla med Svensson. Låt ingen se ner på dig om du inte har det häftigaste av allt.
Köp inte kapitalvaror på kredit.
Enkelhet är en sund livsstil, däremot inte snålhet.
Bestäm dig för att vara en givare, inte en tagare. Hitta ständigt tillfällen att ge bort, pengar, tid, ägodelar som kan glädja andra. Gör det privat, utan att det väcker uppseende.
Var trogen i ditt tionde. De som hävdar att tionde inte är nytestamentligt brukar sällan ge mer, snarare mindre. Det är falsk frihet. Tiondet har en enorm välsignelse med sig, bättre än någon annan försäkring du kan ha. Du kan aldrig förlora genom att ge.
Ha ett förbund med Herren om ditt givande. Det gäller allt utöver tiondet som går till din lokala församlings verksamhet. Det är fantastiskt att växa in i uppgiften att vara en glad givare. Herren ger alltid säd till den som vill vara en såningsman. 2 kor. 9:6-10.
Försök att spara långsiktigt. Om du kan ge tionde till Gud och lägga undan tio procent åt dig själv och leva på de återstående 80 prcenten så har du en stabil ekonomi om några år och kan göra saker du inte kan göra idag. Bygg långsamt. Du behöver inte göra allt idag och ha allt idag.
Tänk långsiktigt. Undvik impulsköp. Ta aldrig smslån!!
Gör gärna en budget men var inte rigid och styrs inte av ekonomisk fruktan.
Bed för dina räkningar och betala dem med glädje, även skatten:)
Ge ständigt till de fattiga, hemma och utomlands!
Om ekonomiska bekymmer upptar en stor del av dina tankar: Bed om förbön och själavård hos din pastor. Det finns frihet från ekonomisk fruktan hos Herren.
Hebr. 13:5,6 :”Lev inte för pengar utan nöj er med vad ni har. Gud har själv sagt: Jag skall aldrig lämna dig eller överge dig. Därför kan vi frimodigt säga: Herren är min hjälpare, jag skall inte frukta. vad kan en människa göra mig?”



20090625 (15:16)
MÃ¥hända ett tecken pÃ¥ helighet; kunna betala tv-licensen med glädje…
20090625 (19:06)
Amen för YHWH JIREH
God bless
René
20090625 (19:34)
Tack! Detta behövde åtminstone jag läsa!
Ett lite sidospor, se gärna debatten pÃ¥ Newsmill kring humanisternas kampanj ”Gud finns nog inte”
http://www.newsmill.se/artikel/2009/06/20/syboliken-i-humanisternas-kampanj-djupare-vi-tror artikel av katoliken Bengt Malmgren
http://www.newsmill.se/artikel/2009/06/23/manskliga-rattigheter-byggd-pa-va Min egen artikel
Jag är väl medveten om att jag inte har den intellektuella kompetens som kan behövas för att bemöta människor som exempel Christer Sturmark, och vet de skulle ha lätt att sÃ¥ga min argumentation. Men detta till trotts tycker jag det är viktigt att oss kristna inte sitter tysta när det föregÃ¥r sÃ¥dana kampanjer som ”Gud finnsn nog inte” och annat propaganda frÃ¥n humanisternas sida. Vet ocksÃ¥ av egen erfarenhet att även dÃ¥rlig argumentation som min egen kan fÃ¥ folk att tänka till, och pÃ¥ sÃ¥dan sätt ha en positiv inverkan i slutändan.
20090625 (19:35)
Oj slutet kom inte med: Därför vill jag uppmana alla troende att delta i debatten.
20090625 (20:21)
SUPERBRA!!!!!!!!
20090625 (21:50)
Det är verkligen roligare att ge än att få! Hur kul är det att behöva be om ekonomisk hjälp av andra? Det är förfärligt helt enkelt! Alla vill klara sig själva och det ska vi komma ihåg när våra församlingar vädjar om kollekt för behövande. Sitt inte där och se elak ut för att någon ber dig!
Du som har ett par kronor över att ge bort: tacka Gud att det är du som kan ge och inte behöver förnedra dig till att tvingas vädja om det nödvändigaste till dina barn eller om hjälp med hyran för att slippa hamna på gatan.
Som sagt var, är det betydligt trevligare att vara den som delar med sig, än att vara den som måste vänta på andras barmhärtighet. Var inte snål!
20090626 (0:19)
Mycket härligt inlägg! Konkret, jordnära (men ändå himmelskt) och sunt bonnförnuft. Tack!
20090626 (0:21)
”Köp inte kapitalvaror pÃ¥ kredit” Du menar väl ”köp inte konsumtionsvaror pÃ¥ kredit” !?
Mvh Rolf
20090626 (1:27)
Mkt bra tips som jag önskar att mÃ¥nga har ”rÃ¥d”med.
Jag beslutade för några år sedan att be kort för varje räkning jag får,och alla de som är ett led i att räkningen kommer hem till mej,och sedan vidare till mottagaren av pengarna.Det blir många,från skogsägare,virkesinköpare,skogsmaskinsförare,anställda på pappersmassefabrik, kontorspers. brevbärare,bankpers.m.fl.och sist betalningsmot. Alla okända för mej, men Gud känner dom alla.
Helvig Patring
20090626 (7:54)
Mycket bra tipps vi behöver lära oss att hantera pengar på ett rätt sätt.
Jag lyssnade på Ingvar Kamprad i p1 sommarpratarna,han har en sund inställning till pengar.
Man kanske skulle byta namn i stället för pengar skulle det kunna heta medel,för det är ett hjälpmedel och skall användas för varje gott ändamål.
V v v v Thommy Bergenwall
20090626 (8:44)
AMEN!!
20090626 (9:54)
Bra!! Tack för jordnära tips..
20090626 (10:42)
Suuper!
Tack för enkla bibliska råd.
Gud bevara oss från att inte bli giriga i dessa tider.
Det är en sådan glädje att ge!
Guds välsignelse!
20090626 (10:59)
Bra skrivet Ulf!
Tänk om alla kristna kunde lyssna pÃ¥ dessa ”tips”…..
Ha en skön sommar!
20090626 (11:53)
Tack för tipsen! Väldigt bra saker att tänka på i denna tid.
20090626 (12:30)
Många bra bibliska råd!
Tack pastor Ulf Ekman.
20090626 (13:47)
Ang tidigare kommentar av mig:
Hoppas att alla förstår att jag riktar mig till alla människor som har en slant över. Absolut inte specifikt till dig, Pastor Ulf. Jag kan ju inte veta om du brukar ha en enda krona kvar när alla fått sitt. :)
Ibland kan faktiskt en kommentar bli ganska oförskämd fast man inte menar det!
20090626 (17:57)
Tack, ett mycket bra inlägg!
20090626 (18:01)
Dette er SÃ… bra,-og jeg takker for dette og trenger det stadig selv.
Gud gjør ingen fattig som gir.
Trevlig helg :-)
20090626 (21:07)
Wikipedia skriver:
Kapitalvaror, är, enligt nationalekonomisk teori, de medel, som används för att producera konsumtionsvaror. Alltså är kapitalvaror de medel som tillverkar de medel som används av människor för att uppnå sina mål. Hit räknas dock inte de originella produktionsfaktorerna som arbete och land. Ett vanligt exempel på kapitalvaror är maskiner.
Kapitalvaror definieras också som varor som är tänkta att användas och avskrivas under en längre tidsrymd, som verktyg, maskiner, byggnader, kylskåp och bilar. Kapitalvaror skiljs från konsumtionsvaror, som förbrukas genom sin användning.
God bless
René
20090626 (22:17)
Visst är det känsligt det där med pengar,men ordet säjer att man inte ska ge över sin förmåga och då blir det ju inte av tro heller.Det är inte bara att tömma plånboken,pengarna kommer inte direkt från himlen dom måste gå via nån människa.Jag tycker att undervisning om pengar är onyanserad.
Det är allt för många som har dåligt ställt,hjälper vi dom i församlingen eller hur gör vi?
20090627 (8:25)
Bra råd.
Antag att du betalar ett tionde till dig själv och investerar detta i på svenska börsen som historiskt haft en avkastning på 8-12 % då följer:
¤ Efter 10 månader har du en månadslön i buffert
¤ Efter ca 7-8 år har du en årslön i buffert
¤ Efter 25 år är du ekonomiskt oberoende eftersom avkastningen av ditt kapital nu är lika stor som din lön.
20090627 (14:12)
Hej!
Jag fick tidigt i mitt kristna liv, lära mig att tänka som Josef och han samlade in under skördetid och slösade inte bort det insamlade, det tror jag är bibliskt, att spara så att man har när man behöver!
För nÃ¥gra Ã¥r sedan talade Gud om hur jag skulle fÃ¥ ut pengar ur bankomaten, jag mÃ¥ste ha rätt cod, och Guds cod är… MIN VÄG…alltsÃ¥ Guds väg och inte min väg, det vill säga den personliga lydnaden till det han säger till dig/mig personligen!
När det gäller tiondet och givandet, vill jag nog påstå att det har blivit en helig ko, som man menar är lösningen på problemen, det är det inte, Gud är lösningen på varje problem och om man lyssnar till honom och följer honom, så kommer han att lösa dina/mina ekonomiska problem.
Jag har själv slutat ge tionde, men är välsignad ändå, jag har blivit väldigt välsignad på alla områden, utan att ge tionde!
Om inte alla i ex Livets ord gav tionde, vad skulle hända då, jo församlingen skulle bli tvungen att lägga ner sin verksamhet, sälja fastigheter, mm. Jag tror inte att det är rätt att bygga en församlingsverksamhet på tionde och offer, utan jag tror att Gud vill att det byggs på honom och han vill vara den som fyller behoven på sitt suveräna sätt!
Mvh Björn Jönsson
20090628 (9:44)
Hej
Tack för tipsen. Jag bad i fredags, för jag behövde nÃ¥gra tusen för räkningar osv.. dÃ¥ sa Herren att jag skulle sälja min storbildstv, jag hade inte ens tänkt pÃ¥ det. (jag använde knappt tv:n) Jag la ut annonsen sent pÃ¥ fredagskvällen, (+ en sak till för försäljning) – runt lunchtid ¨pÃ¥ söndagen hade jag 11500 kr i handen. Tänk vad Gud är god.. :)
20090628 (11:11)
Kanon! tack för dessa dyrbara råd! Glad sommar från söderkoping .
20090628 (20:43)
Väldigt bra råd, tycker jag.
En detalj angående tiondet som dock blivit fel enligt min mening är att man citerar Malaki och menar att tiondet öppnar upp himlens fönster över mig. Detta menar jag tillhör det gamla förbundet! Himlen är öppen över mig på grund av vad Jesus har gjort på korset, och inte på grund av något som jag har gjort. Så förmåligt är det nya förbundet!!!
Notera att trons fader Abramham gav tionde till Melkisedek EFTER att han blivit välsignad genom Guds nådeshanlande.
Tiondet ger jag därför som ett gensvar på vad Gud i Kristus Jesus har gjort för mig. Men för att våga predika detta krävs ett mod hos pastorn/predikanten. Man får då nämligen tro på Gud för församlingens ekonomi. (Om alla tvingas ge tionde med lagens piska så krävs ingen tro för att församlingens ekonomi ska gå ihop. Den går ihop om alla ger tionde.)
Själv är jag alltså för tiondet men tror att det är viktigt att vi ger utifrån nya förbundets frihet. Om denna frihet präglar undervisningen om pengar i församlingen så är jag övertygad om att det i slutändan kommer att leda till att folk ger mer. Älskar man Jesus så ger man!
20090629 (0:01)
En tanke bara:
Vad är pengar?
Pengar är en symbol för din livskraft. Pengar motsvarar den kraft och tid du lagt ner på att förtjäna dem. De är bokstavligt talat en del av ditt liv som du omsätter när du handlar, ger bort pengar etc.
Detta borde innebära att om du istället ger av din tid och din arbetskraft när/om du inte har pengar att tillgå)bör detta vara lika mycket värt som kontanter. Minns inte siffran från en rapport jag såg, men det handlade om imponerande miljonbelopp som omsätts i idéellt arbete (främst inom kyrkorna)årligen på detta vis! Räknar man in detta också, så är kyrkfolk väldigt rika på många sätt egentligen.
En rikedom som ligger i att man hjälper varandra, gÃ¥r ju snart inte att köpa för pengar ens när samhället rasar ihop…
20090629 (0:05)
Hej Ulf !
det var myckt tänkvärt du skrev om att spara men jag sparar inget istället ger jag saker åt min vårdtagare som jag jobbor hos som har det nog fattigt och behöver lite kläder som inte kan sitta upp han har ett liv som han har tillbringat i sängen i 38 år jag tycker han behöver få nåt som piggar upp han och tycker han skulle behöva få se nåt annat ,tex har han aldrig kunnat resa , vara ut bland folk men den sista tid han har kvar ska vi tjejer som jobbar hos han göra en massa trevliga saker för han så han får sin önskan uppfylld tex höra vattnet porla o brusa , för av kommun kommer han inte få nåt så vi har gått över till ett privat bolag med honom .
20090629 (1:20)
SMS-lån är fördärvliga. Jag har sett i mitt jobb hur bedrövliga situationer människor kan hamna i om de skjuter ekonomiska problem framför sig, eller lever över sina resurser. T.ex lovar bort sina pengar eller tar snabba lån med skyhöga räntor.
20090629 (3:26)
Jag har slutat med tionde och Gud har verkligen välsignat mig. Numera ger jag vad Gud manar mig att ge. Antagligen blir det mindre än tiondet men jag vet att det behagar Gud.
Angående tionde undervisningen så har jag hört båda sidor och jag har prövat Gud någonting som även har predikats på LO enligt Malaki 3:10 det under många år, skulle säga 20 år.
20090629 (13:59)
Det här var jätte bra…
Jag vill verkligen passa på att uppmuntra alla att ge tionde.Gud öppnar verkligen sitt rika förrådshus över oss när vi gör det.
Jag och min man har gått igenom många tuffa perioder under tider och stunder men Gud har alltid varit trofast. Och det är så underbart att kunna sträcka sig till Gud i svåra tider och veta att han är trofast sitt eget ord. Han säger för fullt tionde till förrådshuset och pröva mej sedan.
När man har gett tionde kan man med full glädje ge till allt gott verk. Låt givande bli en passion i ditt liv. Ropa till Gud om säd så ger han dej och sen blir det alltid över till dej och ditt hushåll.
Det finns inget mer tillfredställande än att fÃ¥ strö ut gÃ¥vor…..tid..kärlek..pengar…saker. Ge allt gott och du fÃ¥r skörda allt gott.
Jag vet det för jag lever det.
Stor välsignelse
Inga-Lill Hörnqvist
20090629 (16:40)
Jag instämmer i det Ulf Ekman skrivit. Jag och min familj har lyckats överleva och leva gott på lite pengar. Bibeln är en praktisk bok. Att vara generös med sina pengar ger välsignelse tillbaka. Gud är i sanning en god Gud! Låt oss inte frukta för finanskriser utan låt oss hellre fortsätta och välsigna med det vi fått från Herren!
20090630 (0:06)
I like this :-)
20090630 (11:35)
Grundförutsättningen i ALL ekonomi måste väl ändå vara tiondegivandet. Jag tänker på gudsmän som Colgate med flera som Herren välsignat där dom faktiskt givet mer än tionde.
Jag måste vara ärlig och säga att jag ofta räknat med mina egna resurser och glömt Guds trofasthet och då har ekonomiska bekymmer kommit som ett brev på posten.
Men när jag numera ger tiondet FÖRST, hur omöjligt min ekonomi verkar så ÄR Gud ALLTID och har ALLTID varit trofast som sdessutom är ett av Hans namn.
Jag kan frimodigt vittna om att sen jag kom ut från Josua Rehab -98 fullständigt förlåten och upprättad så har jag ALDRIG lagt mig hungrig, ALLDRIG missat en räkning och det har ALLDRIG fattats mig något.
Jag som var hemlös i över 30 år i perverterat missbruk har nu ett fint hem, fin fru och familj så Herren har verkligen välsignat mig i både stort och smått. Och den största investeringen jag kan ge idag, nu när vi talar ekonomi, är över allt annat min tacksamhet till Jesus Kristus som uppväckte mig från döden, förlät mig och gav en chans till att leva i gemenskap med Honom.
Vad jag längtar att träffa er alla vecka 31. Så tills vi ses: Var rikligt välsignade och förvänta mirakler för Sverige under konferensen.
Hasse ”kompis” Gardelach i9 Gamleby :o)
20090630 (14:39)
Bra skrivet Ulf! Detta är ett viktigt ämne som tyvärr glöms bort alltför ofta.
Det i människors ögon omöjliga idealet när det gäller pengar ligger i det Jesus säger om den fattiga änkan:
”Sannerligen, den där fattiga änkan har lagt mer i tempelkistan än alla de andra. De gav alla av sitt överflöd, men hon gav i sin fattigdom allt hon ägde, allt hon hade att leva pÃ¥.”
Som kristna förväntas vi vara på väg mot dessa ideal som Gud uppenbarat i Evangelierna, och hur nära vi kommer beror nog mest på var och en av oss.
20090630 (14:45)
Jag håller inte med om tiondegivandet.
Jesus vänder pÃ¥ myntet och kommenterar det kallt att vi ska ge Gud vad som tillkommer Honom. Och det, kära vänner – blir ALLT! (Jorden är Herrens och allt vad därpÃ¥ är – eller hur?)
Om vi får behålla 90% är det verkligen en nåd. Men ALLT ska vara tillgängligt för Honom att använda.
DET är RADIKALT… piufh! ;-) OCH sätter punkt för allt ”tjafsande” om tionde eller inte tionde.
20090630 (18:52)
Titti om du läser i GT så står det en hel del om hur många stora Gudsmän gav tionde på ALLT. Och en liten korrigering ang. när Jesus vände på myntet. Det var inte Gud som skulle ha det utan Jesus frågade vems bild är på myntet? Kejsarens sa lärjungarna.Då sa Jesus att ge Kejsaren vad som tillhör honom och Gud vad som tillhör Honom.
Bara en liten detalj i ditt inlägg.
Mvh. Hasse Gardelach :o)
20090701 (18:07)
Tur att Gud är större än våra teorier om vad vi ska göra för att bli välsignade. När vi redan är välsignade och har överflöd oavsett andliga lagar och principer. Tänk om Gud vill och kan välsigna oss utan att vi ger 10:e kanske är det så att han vill ha en relation istället för en andlig lag eller princip. Läs Jobs bok om en man som trodde han kände Gud eftersom han levde utifrån andliga lagar. Det funkade ett tag.
20090702 (11:50)
Visa ord Dan och så sant, så sant!
I värmen Hasse ”Kompis” Gardelach i Gamleby :o)
20090702 (22:43)
Det finns väl ingen motsätning mellan att ha relation eller att följa andliga principer, det är väl snarare så att Gud säger att principet (att ge MINST 10 prosent till Gud och att lita på att Han välsignar) leder till relation (vi ser att Han är trofast och lär känna Honom som en kärleksfull Fader.)
Om man bara lever efter principen uten att med hjärtat koppla med Gud sÃ¥ blir det självklart fel, det är ju en fara med allt kristet liv. Om man ger mindre än tiondet sÃ¥ kanske man inte upplever det som är syftet frÃ¥n Herrens sida med vÃ¥rt givande, nämligen att vi konfronterar fruktan, brottas med tvivel og söker Herrens ansikte. Om man ”gir sÃ¥ det svir” som vi säger pÃ¥ norska sÃ¥ blir man tvungen att ta itu med all sin otro och man upplever hele den sunda dynamiken som är orsaken till värför Herren placerade givandet som en pelare i det kristna livet (Matt 6)
20090703 (1:20)
Oj,vad många kommentarer!
Pengar är viktigt o det finns tydligen olika åsikter om vad som är rätt o fel i Guds ögon. Jag vill gärna tro att tiondegivande är att lyda Gud, men jag vet inte säkert. Jag önskar att jag kunde vara övertygad i mitt hjärta att det är det enda rätta att ge tionde. Jag är definitivt en givare. Jag blir så glad när jag kan ge till någon eller till något gott som Gud är involverad i,tex till fattiga barn i andra länder som får hjälp att gå i skolan eller till Helping Hand i Uppsala, vår secondhandbutik. När jag vet att någon blir jätteglad att få köpa billiga kläder som är fina, så dom får pengar kvar att köpa mat till sin familj, då blir jag så glad att Gud får använda mina saker o pengar till att göra andra glada, kanske någon som liksom jag inte fått kläm på det här med ekonomi o därför(?) lever väldigt fattigt. Jag ÄR övertygad att Gud är god o vill hjälpa alla människor, som han älskar o att Han är en givare. Därför är jag en givare, jag som är en av hans många barn. Snälla pastor Ulf som jag respekterar men vet är ofullkomlig ibland, liksom vi alla är: Undervisa lite mer om givande som du gjorde häromsöndan på Livets Ord, för tionde har inte gått in i mitt hjärta än. Bara att vara en givare. Annars mycket bra råd i din blogg! Tack o Gud välsigne dig!
20090703 (14:01)
Menade inte att jag avfärdar tiondegivandet,
men jag är fullständigt övertygad om att Jesus spetsar till det hela (som med det mesta) när han ni den NYA förbundet gör klart för människor att vi ska ”ge Gud vad Honom tillkommer” (tack för tillägget, Hans ;-)
Tionde tror jag ändÃ¥ gällde GT, liksom ”öga för öga, tand för tand”, dödsstraff vid äktenskapsbrott etc. nÃ¥got som jag vet att även teologer kan vara oense kring.
Men det faktum att Jesus ställer allt pÃ¥ sin spets i det nya förbundet, gör inte givandet mindre centralt. Snarare ser vi ju vad som kom ut av det när Anden fölli Apg: de hade ALLT tillgängligt för bÃ¥de Gud och varandra för ett högre syfte. Till detta har vi låååång väg kvar allihop här…
20090703 (16:45)
Dina råd och förslag är väldigt bra och praktiska, Ulf, tack!
Jag vill ta upp ytterligare en aspekt av detta med att ge pengar. Det gäller s.k. troslöftesoffer. (För den som inte vet, kan man under kollekten i en del föramlingar skriva på en räkning där man skriver en summa man själv väljer, till något man själv vill, om man inte har kontanter med sej till kollekten, och så betalar man det senare.)
Personligen tycker jag själva uttrycket ”troslöftesoffer” är märkligt, lite att missbruka ordet ”tro” och ”löfte”, som är sÃ¥ starka ord som stÃ¥r för sÃ¥ mycket.
Ordet ”troslöftesoffer” tycker jag är att sätta ett andligt ord pÃ¥ nÃ¥got som är en rent praktisk lösning för att ge pengar för den som inte har med sej den summa pengar den känner att den vill ge i kollekten. Men varför förandliga det hela med att använda andliga termer? När Bibeln talar om löfte, och offer, är det i starka termer, och inte sÃ¥ lättvindigt som det kan lÃ¥ta under församlingens kollekttal.
Om man övertalas av ett översvallande och känslomässigt vädjande kollekttal att ge mer än man har råd till, är det då brist på tro om man sen inte kan betala det man skrev på sin troslöfteslapp? Eller är det att man för en stund tillät sej att lämna sitt sunda ekonomiska tänkande och skrev på något man inte hade täckning för?
Varför behöver församlingen ha en sån lapp med namn på? Det är ju ingen bindande räkning jag skrivit på och bundit mej att betala.
Det skulle vara intressant att veta hur stor procent av de s.k. troslöftesoffren som faktiskt betalas.
Om nÃ¥gon inte klarar av att betala det, har den dÃ¥ brist pÃ¥ tro, eller är det möjligen kollekttalaren som har ett ansvar för vad den egentligen ber folk göra när man uppmanas att ge över sin förmÃ¥ga, ”sÃ¥ det gör ont”? (Talaren slipper dock känna den smärta jag tillfogas…)
Skulle tro att fler med mej blivit allergiska och ”vaccinerade” mot lÃ¥nga kollekttal, och till slut börjat känna att man snarast ger mindre än man tänkt ju längre kollekttalet hÃ¥ller pÃ¥, och ju ”andligare” det framställs.
Dock tycker jag LO har bra kollekttal, sakliga, tydliga, inte långa känslomässiga vädjanden i diffust andliga ordalag där man knappt förstår vad det är man ska ge till.
Med tanke pÃ¥ hur lÃ¥ng tid som kan läggas pÃ¥ kollekttal undrar man om församlingsledningen inte litar pÃ¥ att församlingen faktiskt vill stÃ¥ med ekonomiskt ocksÃ¥, utifrÃ¥n var och ens förmÃ¥ga, med tanke pÃ¥ alla kollekttal under Ã¥rens lopp, som har utformats som om folk inte vill ge om dom inte övertalas till det av ett fantastiskt kollekttal, som folk dock glömt bort till nästa möte och mÃ¥ste höra igen och igen och igen…(Dock har jag själv aldrig varit i närheten av att vara ekonomiskt ansvarig i nÃ¥got större sammanhang…)
Bara lite funderingar som jag faktiskt haft i alla år. Jag uppskattar möjligheten att här kunna uttrycka dom.
Personligen försöker jag ta med mej kontanter till kyrkan så jag kan ge, för att inte luras att skriva på något papper som jag egenligen inte har täckning för.
Sen tycker jag, när jag tänker enligt sunt förnuft, att det är märkligt att det skulle vara sÃ¥ andligt att ge bort t.ex. sin sista tusenlapp i tionde om det är just tusen kronor jag behöver, för att ”tro” för att fÃ¥ in tusen kronor. Jag tycker inte det lÃ¥ter vidare andligt, snarast dumt, faktiskt, eller naivt. DÃ¥ blir det ju i praktiken nÃ¥gon annan som ska ge mej tusen kronor istället. Varför skulle det vara andligt ”duktigt” att ge sÃ¥ att man själv lider brist? Det är ju inte bibliskt.
Sen vill jag ge för att det finns ett behov jag kan, och vill, vara med och möta. Inte ge för att själv få, som det ibland uttrycks.
Och, faktiskt, ni ledare som läser detta, jag, och säkert dom flesta, ger gärna och med glädje det vi kan till en församling vi älskar där vi känner ett ömsesidgt förtroende mellan ledare och föramlingsmedlemmar, t.o.m. utan jättelånga kollekttal.
20090703 (18:51)
Rickard dal jag håller inte med dig.
Älskar din jordiska far dig och ger dig mat på bordet för att du arbetar inom hans företag? För att du offrar 10 av din lön till honom in på hans konto? Nej han försörjer dig för att du är hans barn. När relationen är etablerad så kommer du automatiskt vilja ge inte bara 10 procent utan mer än det.
Han vill inte att du skall ge till honom så att det svider eller att du ska få kämpa med otro utan av ett glatt hjärta. När du gör det utifrån tacksamheten av hur mycket han har gett dig så kan du ge utan att kräva någonting tillbaka i form av skörd.
För du vet att han försörjer dig oavsett hur mycket du ger. Ju närmare ni lär känna varandra desto mer kommer du ge. När du ger i handling av tro och inte fruktan/tvivel/svidande då kommer en frukt.
20090704 (21:45)
Intressant läsning,tänk om det skulle bero på pengar om Han välsignar oss eller inte.Ef.1:3 Han har välsignat med all välsignelse osv.
Skönt dÃ¥ slipper man tänka pÃ¥ om man ska bli välsignad eller inte……
20090706 (1:49)
Synd att inte delar av det du säger:
”Var trogen i ditt tionde. De som hävdar att tionde inte är nytestamentligt brukar sällan ge mer, snarare mindre. Det är falsk frihet. Tiondet har en enorm välsignelse med sig, bättre än nÃ¥gon annan försäkring du kan ha. Du kan aldrig förlora genom att ge.
Ha ett förbund med Herren om ditt givande. Det gäller allt utöver tiondet som gÃ¥r till din lokala församlings verksamhet. Det är fantastiskt att växa in i uppgiften att vara en glad givare. Herren ger alltid säd till den som vill vara en sÃ¥ningsman. 2 kor. 9:6-10.”
tillämpades i slutet av 80-talet… dÃ¥ gick ”en vanlig mellanstads pastorns lön” (tiondet bla och övrigt) utan att man frÃ¥gade honom oavkortat till ett speciellt bygge i Uppsala… tom världen hade bättre etik och moral vad det gäller det ekonomiska pÃ¥ den tiden,ingen skulle ens kunna tänka sig att ”fiska” pÃ¥ nÃ¥n annans vatten, det brukar ju kallas ”tjyvfiske” om jag inte missminner mig…dryga böter…
Nää, detta låter inte bra Ulf, låter ånyo som att Ni/Du behöver pengar, är det dax för ett nytt bygge igen? Måhända en Katedral?
För övrigt hÃ¥ller jag med Dan och Inga-Lill till 100 %….
mvh Karl-Bo L..
20090706 (18:42)
Det krävs TRO även för att ge tionde, nÃ¥got som signatur ”LENA” är inne pÃ¥ här. DÃ¥ slipper man hamna i de tragiska lägen dÃ¥ det blir svÃ¥rt att ”ge bort sin sista tusenlapp”…
Ett givande UTÖVER tiondet kan t.ex. handla om att köpa nya skor till grannens barn som alltid har sÃ¥ dÃ¥liga. Men kristna – pÃ¥ grund av att de egenrättfärdigt och duktigt vet med sig att de alltid ger full tionde i kyrkan – anser understundom att de inte behöver vara generösa pÃ¥ ”fritiden”. Istället vakar man girigt över varje liten krona, och är beredd att även dra en broder inför rätta för att fÃ¥ tillbaka vad man lÃ¥nat ut. DÃ¥ blir ”tiondegivandets präktighet” äcklig om ni förstÃ¥r vad jag menar (=egenrättfärdighet).
Därför mÃ¥ste givande och tro alltid gÃ¥ hand i hand, liksom allt annat. Och dÃ¥ kan jag med förmodligen de flesta andra bara ödmjukt i bekännelse sucka: ”Herre – föröka min tro”.
20090708 (17:52)
Vad är tro för någonting? Tro är det enda sätt att nalkas Gud.
Känner du dig tvingad av ett brinnande offertal att ge mer än du tänkt eller kanske säger predikanten att han idag har en speciell välsignelse för den som verkligen tar i och ger och på så sätt får dig att verkligen ta i så du spricker,men efteråt känner dig besviken och missmodig.
Är det tro? Är det Guds röst vi hör då?
Jag har hört många såna predikningar av till exempel en mr avanzini. Dessa predikanter lever på människors egoistiska tankar om att offra är ett sätt att nå rikedom och deras bandserier säljer som smör.
Tänk om det är relationen och lydnaden är det som räknas. Bönen borde vara herre öppna mina ögon så att jag ser vem jag är i dig och vad jag har fått genom din död och uppståndelse.
Istället så gillar vi quick fix och prestation för det tillfredställer oss och vårt ego när vi ser hur duktiga vi är med vårt tionde och vårt givande.
20090708 (22:30)
Hej Dan, utan att göra en lÃ¥ng diskution ut av det sÃ¥ vill jag bara säga att jag självklart hÃ¥ller med om att Guds kärlek og nÃ¥got av Hans förörjande självklart är över oss ocksÃ¥ utanför en livsstil av givande (med ingÃ¥ngen pÃ¥ tiondet och sen utöver det) Vi kan aldri köpa Guds favör eller kärlek och Han är inte interesserad i en mekanisk lag utan, som du säger av en värm och innerlig relation. När det är sagt sÃ¥ underviser bibeln oss om olika ”lagar” och principer som Gud gett oss därför att dom hjälper oss att relatera till Honom ock bygga just den relationen. Vi ger självklart med tacksamhet och av ett glatt hjärta. Men det är ocksÃ¥ sÃ¥ att när vi i vÃ¥r tacksamhet och hängivenhet önskar att ge mer än vÃ¥r bekvämlighet och vÃ¥r överspenderande livsstil tillÃ¥ter sÃ¥ känner vi faktisk ett svidande i köttet. Vi ser ocksÃ¥ att vi mÃ¥ste söka enkelhet sÃ¥ vi kan ge mer. Det här kan vi alla värkligen bli bättre pÃ¥! Gud bryt girighet och världens ande över vÃ¥ra liv och ge oss i stället en fri ande med rötter i himlen!
:)
20090709 (16:15)
Tiondegivandet kan kopplas till förbundstanken, lägg märke till att Abraham mötte Melkisedek med bröd och vin, Melkisedek välsignade och Abraham gav tionde.
Genom att ge tiondet, visar vi Gud attt vi litar på honom, hans ord och hans överlåtelse till förbundet, och genom det till oss. Förbundet är garantin på att Gud kommer ta hand om oss och möta våra behov, med sin rikedom (fil 4:19).
Allt vad han har tillhör mig, allt vad jag har tillhör Honom. Att ge tiondet och sedan göra anspråk på Guds försörjning i tider av behov, ger grunden för vår tro. Gud måste lyssna till sin förbundspartners bön, och om vi vet att han hör oss, då vet vi att vi redan har det vi bedt om!
Tack pastor Ulf för dina enkla, sunda och bibliska råd för vår ekonomi!
20090709 (18:24)
Rickard Dahl..
Jag håller med både dig och Ulf i det dom skriver även om jag som sagt är lite osäker på tiondets giltighet.
För mig är givandet precis som bönen en handling i tro där vi möter Gud. Men det går inte att separera från det kristna livet i övrigt.
När man ger så gör man det för att ära Gud inte för att få någonting tillbaka. Att ge för att få eller att på så sätt pröva Gud ligger farligt nära att fresta Gud för mig.
Jag har ofta tänkt liksom många andra säkert att ger jag nu så kommer Gud välsigna mig 30 60 och 100 falt men för mig är det fel anledning till att ge.
Det går inte för mig att kräva någonting tillbaka av Gud eftersom han redan har gett allting till oss som tror. Det kan däremot vara en andlig kamp för att förlösa det in i församlingen och enskilda människors liv.
För mig är Jesus lagens fullbordan och mitt liv tillhör honom. Viktigare än 10:e är att han får tillgång till hela mitt liv.
20090710 (0:11)
Är man en Jesu efterföljare, så ska man ge tionde.
Om förvaltarskap: den troende Gud vill använda på det ekonomiska området, har ansvar både emot Gud och dem som inte tror att ha goda finanser. Denne/denna troende får använda egendomen som vore den hans/hennes egen. Dock måste den ekonomiskt välsignade kristne vara beredd att när som helst (då Herren kallar) att ge upp sin egendom. Den är ju Herrens. Han äger och vi använder.
End.
20090717 (19:06)
Jag är bara en baby under Guds omsorg, blev ”född” till Tro efter ett helandemirakel hösten -07.
Jag har ingen djupare kunskap eller flera års erfarenhet inom tro, givande etc.
Efter min ”pÃ¥nyttfödelse” har det blivit sÃ¥ viktigt för mig att BEHAGA min Fader, som har gjort SÃ… MYCKET för mig.
Han lät sin son dö för mig-utgjuta sitt blod för mig på Golgata..
Jag känner en sån djup respekt för någon som har gjort något så kärleksfullt och samtidigt något så smärtfyllt- för min skull..
GT/NT, 10:e eller inte..
För mig är Bibeln mina fötters lykta. Bibeln är för mig Guds Ord till mig.
Han har talat, någon har fått skriva ner vad han sagt.
Hans ord är väl för alltid gällande-eller?
De tio budorden som Moses tog emot i GT. är de gällande-eller?
Tror visst att vissa kan vara välsignade, utan att ge 10:e. MEN frågan kvarstår: HUR skulle deras liv vara med ett 10:e givande..?
Personligen kan jag bara tacka Fadern för allt han gjort i mitt liv och som han fortfarande gör dag efter dag efter dag..
GUD ÄR SÅ STOR!
20090719 (20:32)
Det är skönt att höra Ulf Ekman sakligt ta upp ämnet om givande. Viktigt, inte minst nu för tiden, med finanskriser o dyl. De praktiska tipsen var inte svåra att ta till sig heller, 10-10-80-regeln ska nog härmed efterlevas bättre.
20090822 (4:01)
Vad som slår mig när man ofta talar om tionde, offer osv är vad man själv kan vinna på det? Hallå! Ska vi ge bara för att få? Vad är det för inställning? Ge för att ge, och ge av ett glatt hjärta.
Vill tipsa om en bra sida som tar upp tiondet m.m:
http://bibelfokus.se/givande
20090925 (12:43)
Hmm funderar kring det här med tionde. Jag tror på att man ska ge av fri vilja och för att det känns rätt, inte för att skrämma en med att inte bli välsignad.
Tionde slår så olika beroende på vad man tjänar. Under två år levde jag ensam med min son och hade ut 14000 i månaden. Mina utgifter låg ungefär på detsamma. Hyra, nedsatt tjänst, lång pendling, bensinräkningar, gammal bil, vanlig mat, minimalt med kläder. Det blev inte mycket över.
GUD hjälpte mig jämt. Enligt lagen om 10-10-80 skulle jag varje månad betalt 1400 i tionde och 1400 i spar. Jag kan säga att då hade min ekonomi gått back lika mycket.
Om jag och en man haft ut 30000kr tillsammans, skulle det varit en baggis att ge bort 3000 och spara 3000, vi hade ändå haft rejält kvar eftersom de fasta utgifterna skulle fortfarande vara kring 14000 inkl mat.
Så jag tror mer på att ge av det man kan och i takt med att man får det bättre vill man gärna ge tillbaka naturligt. Numera ger jag ungefär tionde av det som blir över när det fasta är betalt, för dom pengarna är faktiskt över.
Det känns bra att dela med mig av det som jag ”förfogar” över, som kunde gÃ¥tt till vanlig konsumtion.
Ulf Ekman har säkert resurser att ge tjogonde. Då ska han göra det. man ska utgå ifrån att även fattiga vill ge. Alla rika har kanske inte provat att leva riktigt tajt? En nyttig lärorik erfarenhet, men som man gärna lägger bakom sig så fort det går.