Enligt senaste opinionsundersökningen ligger KD verkligen risigt till. SD skulle enligt en väljarbarometer få 5,6 % medan KD bara skulle få 3,6 %. Här finns det säkert osäkerhetsmarginaler men siffrorna är ändå farliga för KD. Det visar också att KD:s otydlighet inte ger resultat. SD spelar på invandrarrädsla och kan nog plocka åtskilliga poäng i längden.
Man satsar också stort på kyrkovalet. Därför är det viktigt att dubbelanslutna medlemmar, medlemmar alltså i både Svenska kyrkan och en frikyrka vilket inte är så ovanligt som en del tror, inte minst i Pingströrelsen, aktiverar sig och röstar i detta val som kan ytligt sett verka tråkigt och ointressant. Det går inte att bara ignorera Svenska kyrkan, vad man än tycker om dess utveckling. Svenska kyrkans politisering är destruktiv för den men ju fler levande kristna som kan väljas in på olika poster desto bättre i längden. Frimodig kyrka gör ett mycket bra jobb och är väl värda att rösta på. Eller varför inte KD. Inte minst i tider av total teologisk misär vilket påverkar kyrka såväl som frikyrka bör vi vara så aktiva vi kan.
Jag lägger till här som svar på en blogg kommentar. Jo, det finns flera intressanta att rösta på i Uppsala, tex, Margit Borgström och även Jonathan Ekman som ställer upp för KD  både i Uppsala stift och Ärentuna församling.



20090814 (11:28)
Jo, jag tror det är viktigt att rösta i kyrkovalet trots att man är frikyrkomedlem och inte aktiv i svenska kyrkan. Här i Uppsala finns många intressanta kandidater, eller hur Ulf?
20090814 (12:06)
Ja, Svenska Kyrkans framtid är sÃ¥ viktig. Oavsett vad vi frikyrkliga tycker om Svenska Kyrkan sÃ¥ är det i svenskens ögon den ”officiella” kyrkan. Svenska Kyrkans utveckling pÃ¥verkar oss alla, om de senaste decenniernas utveckling är förfärande.
Så länge kyrkan är politiskt styrd så behöver vi få in så mycket bra folk som möjligt!
20090814 (13:29)
Javisst! Så länge den är politiskt styrd måste vi n bra folk, och låt oss se detta som den stora möjligheten. Det finns riktigt bra folk att rösta på och får vi många mandat i kyrkomötet har vi en riktig chans att påverka! Det finns också fortfarande tid att bli medlem i SvK och rösta, för att sedan gå ur igen om man inte vill bidra med pengar till det dåliga SvK gör.
En viktig sak att minnas i det hela också är att bön är verksamt. Att klaga på Svk är lätt, men då är det desto mer vår uppgift att be!
Pax et bonum!
20090814 (20:11)
Öhhh! Snacka om snabb blänkare för Jonathan! Personligen så hoppas jag verkligen att SD tar sig in både i kyrkovalet och i Riksdagen. Vad är det som är negativt med det? ÄR det inte bra att det äntligen finns ett parti som faktiskt vågar säga att det finns saker som behöver diskuteras öppet i ett globaliserat, mångkulturellt samhälle inte bara hålla debatten och situationen på avstånd. När det kommer till KD, så kan jag inte rekomendera en enda person att rösta på dem. Vad står KD för idag, finns det en enda person som kan svara på den frågan? Vad de stått för kan jag redogöra för. Men idag? Alltså vad är det som idag gör Kd unikt?
20090814 (20:58)
Det är bra att dubbelanslutna uppmanas att gÃ¥ o. rösta i ”det glömda valet”. Det är en bra möjlighet att pÃ¥verka utvecklingen i Svenska kyrkan och försöka rädda vad som räddas kan, och särskilt viktigt är det eftersom den politiska ockupationsmaktens vänner gärna kompisröstar.
Som en annan kommentar sa, så påverkar utgången av detta val alla kyrkor i Sverige på ett eller annat vis.
/Andreas
20090815 (12:32)
Det är viktigt att rösta i det kommande kyrkovalet och att rösta pÃ¥ ett sÃ¥dant sätt att vi säger vÃ¥r mening inför de krafter som vill bryta ned förtroendet för Herren Jesus auktoritet och att vi säger nej till dem som vill främja främlingsfientlighet, och här tänker jag närmast pÃ¥ Sverigedemokraterna. Tron pÃ¥ Jesus ”vinner över” patriotism och över fördomsfulla attityder mot människor som kommit hit som flyktingar/invandrare och dem med ”invandrarbakgrund”. Man kan inte sätta likhetstecken mellan kristen och svensk. Jesus var inte svensk, inte heller apostlarna och den tidiga kyrkan. Det ät tack vare kontakter med andra länder och att missionärer frÃ¥n olika hÃ¥ll kom till de nordiska länderan, som evangelium kom hit. Vi kan kritisera andra religioner som har mörkret som ursprung, men det betyder inte att vi ska uppmuntra till hat, tvärtom är vi kallade att vittna om en kärleksfull Gud, som vill rädda frÃ¥n satans välde och ge oss syndernas förlÃ¥telse genom Jesus Kristus. Är det nÃ¥gon som tror att hat och spridande av fördomar är bra evangelisationsmetoder? Livets Ord visar pÃ¥ ett härligt sätt att medmänsklighet och omsorg gÃ¥r alldeles utmärkt att kombinera med bibeltrohet och trohet mot vÃ¥r Frälsare. Det är sÃ¥ gripande att höra om allt uttriktat arbete som LO bedriver bÃ¥de bland ”vanliga svenskar” och människor frÃ¥n andra länder och att man inte blygs för evangelium. Detsamma gäller LO:s missionsarbete i andra länder. Det är respektingivande, och jag önskar av hela mitt hjärta att denna inställning skulle genomsyra det samfund jag är med i, nämligen Svenska Kyrkan. Jag talar här inte om enskilda församlingar inom Sv. Kyrkan (vissa hÃ¥ller tack och lov fast vid bekännelsen) utan om den övergripande ideologin, som alltmer fjärmat sig frÃ¥n Guds Ord, inte bara när det gäller mission utan ocksÃ¥ äktenskapssynen, synen pÃ¥ vem Jesus är osv. Vi fÃ¥r inte acceptera att Han i vilken vi lever och rör oss och är till, reduceras till en miljömedveten förebild bland mÃ¥nga andra, att vi inte längre behöver syndernas förlÃ¥telse och att Jesus inte längre är enda vägen till Fadern. Vi behöver en Sv. Kyrka som pÃ¥ olika sätt förkunnar det hela och fulla evangeliet, med gudstjänster som förmedlar liv och undervisning, inte serverar underhÃ¥llning som vaggar in människor i falsk trygghet. Ett skräck-exempel pÃ¥ en sÃ¥dan gudstjänst hörde jag pÃ¥ radion för nÃ¥gra veckor sedan: Mässa i Taubes anda. Jag undrar vad ”min vän den glade bagarn uti San Remos stad” har i en gudstjänst att göra – sÃ¥dant passar bättre i ett allsÃ¥ngsprogram!
Gå och rösta på ett sådant sätt att du talar om att du önskar en Sv. Kyrka, där Jesus och inte den för dagen rådande trendteologin är Herre!
Allt gott!
Karin
20090815 (20:09)
Frimodig Kyrka är det enda alternativet för kristna om man vill vara säker på att rösta på kristna människor som dessutom vill avskaffa det partipolitiska systemet i svenska kyrkan.
KD är bra i riksdagsval…men inte i kyrkoval! KD är officielt inte ett kristet parti, och en röst pÃ¥ ett politiskt parti i kyrkovalet rullar vidare det partipolitiska systemet i svenska kyrkan. Dessutom sÃ¥ engagerar sig mÃ¥nga kristna i KD sig i Frimodig Kyrka när det gäller kyrkoval:)
20090815 (23:58)
Personligen tycker jag att man inte ska vara dubbelansluten. Om du aldrig bevistar en församling ska du inte vara medlem där, punkt slut.
Dessutom har jag svårt att se hur frikyrkomedlemmar betalar tusentals kronor till SvK varje år via kyrkoavgiften när jag tror att väldigt få kan ställa upp på det som pengarna i flera fall går till.
20090820 (22:30)
Kristdemokrater i Svenska kyrkan (KR) är en från KD fristående nomineringsgrupp. Det är dessutom den nomineringsgrupp som tydligast har frågan kring ett reformerat valsystem i sitt inriktningsprogram. En röst på KR är en röst för en kyrka utan politisk inblandning. En röst på KR är en röst för en kyrka där Jesus står i centrum för alla beslut och en kyrka där man vågar stå för en klassisk kristen tro.
20090821 (10:29)
Har din son Jonathan gjort någon programförklaring för sin tänkta politiska gärning i kyrkan?
Jag tycker rent generellt, oavsett hans politiska personliga program om sÃ¥dant finns, att det är bra med människor som kan stÃ¥ emot kristen vänsters inflytande i Svenska Kyrkan. Kristen vänster är inte samma sak som ”att vara kristen med vänsterpolitisk inriktning”. Nej, att vara kristen vänster är att han övergivit Kristus, vilket borde (i ett bra system) göra det omöjligt att bli invald i kyrkans bestämmande organ. (http://kristenvanster.wordpress.com/ för att visa vad jag menar. Usch!)
20090823 (19:51)
Att man är dubbelansluten visar ju att man trots allt känner samhörighet med den allmänneliga kyrkan i Sverige även om den nu är under ockupation (läs Gunnar Rosendals intressanta bok Den ockuperade kyrkoprovinsen, tror jag att den heter). Att använda sin röst är väldigt viktigt då det som sker i Svenska kyrkan indirekt påverkar den övriga kristenheten. En röst på Kristus avläggs i första hand via Frimodig kyrka, i andra hand och mindre tydligt på Kd (även om unge herr Ekman säkerligen är en god kandidat).
20090826 (12:51)
Jag tror på Jesus och jag röstar på SD. Finner inget fel i det. Vi kommer in i riksdagen nästa val. Och kommer förhoppningsvis att få en vågmästarroll. Du säger att SD spelar på invandrarrädsla. Men se på vilka problem speciellt muslimerna är i Sverige. Se också på vilka som är överrepresenterade när det gäller våldtäkter.
20090908 (16:33)
Nu har jag varit och röstat på SD i kyrkovalet.
20090910 (3:00)
När politiska partier med egna ideologiska ambitioner, och även ateister kan styra över Guds församling, då är det viktigt att levande kristna ställer upp i valet. Och att unga som äldre går och röstar på dem den 20 september, valet påverkar kyrkans framtid.
Det ska faktiskt inte så många röster till för att det ska göra en stor skillnad, pga att valdeltagandet är så lågt.
Jag antar att orsaken till att valdeltagandet sjunker, inte bara beror pÃ¥ ointresse bland alla vanliga svenskar, men at folk är obekväma med att gÃ¥ och ”rösta blindt” pÃ¥ politiker de inte känner, som inte har torgfört varken sitt eget eller kyrkans budskap, och som varudeklarerar allt annat än kristendom. Detta blir helt ogreppbart och framför allt otrovärdigt.
En präst berättade för mig att om valdeltagandet hamnar under tio procent kan det inte räknas som ett demokratiskt val. Det förlorar framför allt de politiska partierna på som vill montera ner klassisk kristendom. 2005 hade valdeltagandet sjunkit till bara 12%. (Min rena gissning är att det blir något högre valdeltagande i år. Antar att lågkonjunkturen kan betyda en högkonjunktur för värdefrågor.)
Men garanterat kommer det att märkas om frikyrkliga som är dubbelanslutna går och röstar.
20090912 (14:53)
Vi är många som lider av Svenska Kyrkans situation inifrån, men som inte går ur. Jag försökte hitta ett annat sammanhang men Gud visade mig att han ville ha mig i Sv K. Jag tror att fler än jag är kallade att lida för sin tro och vara ljus och salt i Sv K. Många av dessa är samlade i Frimodig Kyrka. Det är fantastiskt att epitet-kyrkliga (hög- , låg- karismatisk- mm) som älskar Jesus där kan hitta ett sammanhang och gemenskap över de förut så tydliga gränserna p g a skillnader i syn på liturgi mm. Jag tror att Frimodig Kyrka i historiens ljus kan spela en större roll än vi nu anar.